От няколко седмици в книжарниците може да се намери сборникът Оценяване и философия, съставен от Иван Кирков, Веселин Дафов и Николета Николова. Научен редактор е Иван Кирков.
Краткото представяне на сборника гласи:
Този сборник представя статии, студии и текстове от дискусии, изготвени въз основа на изнесени
доклади и осъществени кръгли маси от програмата на академична конференция на тема
„Оценяване и философия“.
Конференцията бе организирана от катедра „Философия“ на Софийския университет
„Св. Климент Охридски“, Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование и Асоциацията на преподавателите по философия и се проведе на 16 и 17 октомври 2019 г. в
Заседателна зала 1 и Нова конферентна зала на СУ „Св. Климент Охридски“ (Ректорат).
В нея взеха участие различни представители на философската колегия – както преподаватели,
учители, докторанти, студенти; така и представители на институции и организации,
ангажирани с въпросите на оценяването.
Съдържание:
Увод от съставителите
Сергей Герджиков. Тестове по философия. Авторски модели на тестове в системата от философски компетентности
Евелина Иванова-Варджийска. Целеполагане и оценяване във философското и гражданското образование
Силвия Кръстева. Знаниевата компетентност по философия - формиране и оценяване
Александър Андонов. Оценяване и социализиране
Михаела Шанова. Философското осмисляне на проблем като компонент в оценяването по философия в средното училище
Димка Гичева-Гочева. Диверсия на разума (или за оценяването на хабилитираните преподаватели по философия в регистрите на НАЦИД)
Димитър Ганов. Публичното оценяване на научната работа
Константин Янакиев. Оценката е пътен знак
Мая Митренцева. Ролята на учителя, оценяването и промяната в обучението по философия в средното училище в обучението по философия в средното училище
Веселина Качакова. Предизвикателства при оценяването по философия
Даниел Александров. Философия с деца и оценяване
Веселин Дафов. Философска компетентност - призвание и оценяване
Кръгла маса на тема "Оценяване по философските дисциплини в средното училище"
Кръгла маса на тема "Обучение в компетентности"
Веселин Дафов, Мая Митренцева, Светла Петрова. Проучване на оценяването по предметен цикъл "Философия" в 9. клас - 11. клас
С любезното съгласие на колегите-съставители текстът ми бе публикуван и тук:
Но аз трябва да им благодаря не само за това, че се съгласиха текстът ми да бъде публикуван в тази електронна платформа преди издаването на сборника.
Почти невероятно е, че този текст вижда бял свят – на хартия и в сборник.
През последните няколко години този ретроактивен, репресивен и дискриминационен закон, за който става дума в публикацията (Закон за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав в Република България от май 2018 г.) развърза ръцете на някои административно овластени и партийно подпирани университетски особи-членове на научни журита да извършат големи безобразия, а именно
да лъжат и да клеветят
работата на свои колеги, които в продължение на десетилетия преподават, пишат и превеждат,
без да се домогват до административни постове и без протекции от партийни централи.
Много пъти съм давала примери за отрицателни рецензии.
Сега ще посоча една от последните, на които попаднах: критичната оценка на д-р Мирте Бартелс за книгата на M. J. Lutz Divine Law and Political Philosophy in Plato's Laws. В книгата на Lutz върху Закони на Платон според Мирте Бартелс има няколко сгрешени превода на ключови места, от които се повлиява интерпретацията, има и неточни препратки към други важни места в диалога. Ето тук:
https://www.academia.edu/7572176/Bartels_M_L_2014_review_of_M_J_Lutz_Divine_Law_and_Political_Philosophy_in_Platos_Laws_Northern_Illinois_University_Press_2012_Mnemosyne_67_4_661_664
Преди съм споменавала за отрицателната рецензия на проф. Александър Ничев за първата дисертация на младия по онова време Богдан Богданов; за отрицателната рецензия на Гейл Файн на интерпретация на Майлс Бърниет на Теетет, за отрицателната рецензия на Херман Шмиц за двутомника на Михаел Фреде и Гюнтер Пациг (превод и коментар на книгите Дзета и Ета на Метафизика).
Аргументираните отрицателни рецензии всъщност са нещо много хубаво, защото човек, след като ги прочете, още веднъж препрочита критикувания автор, но прави и много справки с интерпретираните (антични) произведения, и като резултат изключително точно се проясняват най-малко три произведения: първо, античният текст или изобщо първичният интерпретиран текст, какъвто и да е той; второ, позицията на критикувания модерен изследовател/интерпретатор и/или преводач; трето, съображенията и гледната точка на критикуващия съвременен учен/интерпретатор, който е рецензент или журиращ критикувания учен.
Но това се отнася за мотивираните отрицателни рецензии, а когато минат повече от две години и продължава да няма
нито ред мотивировка
за шест книги и превода, обявени за нищожни в един конкурс,
тогава става ясно:
ЛЪЖИТЕ и КЛЕВЕТИТЕ не могат да бъдат аргументирани.
Не само не бяха написани нито отрицателни рецензии, нито отрицателни становища.
Партийно подпираните и административно укрепени безобразия в университета стигнаха още по-далеч: на онези, които настояват да получат не положителни оценки и преразглеждане на станалото, а обосноваване на отрицателно заявени, но ненаписани становища, им
се налагат наказания по Кодекса на труда!
За... нарушаване на трудовата дисциплина!
По предложение на Етичната комисия!
Затова благодаря на колегите-съставители на сборника Оценяване и философия, че публикуваха този текст.
Това означава, че все още има пукнатини в цензурата в университета и че безобразията няма да бъдат поправени, но поне няма да бъдат прикрити за по-голямо удобство на административно овластените и партийно протежираните.
Свидетелствата за безобразията ще останат.
No comments:
Post a Comment