Friday, January 28, 2022

сборникът "Оценяване и философия"

 


От няколко седмици в книжарниците може да се намери сборникът Оценяване и философия, съставен от Иван Кирков, Веселин Дафов и Николета Николова. Научен редактор е Иван Кирков.

Краткото представяне на сборника гласи: 

Този сборник представя статии, студии и текстове от дискусии, изготвени въз основа на изнесени 

доклади и осъществени кръгли маси от програмата на академична конференция на тема

 „Оценяване и философия“. 

Конференцията бе организирана от катедра „Философия“ на Софийския университет

 „Св. Климент Охридски“, Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование и Асоциацията на преподавателите по философия и се проведе на 16 и 17 октомври 2019 г. в 

Заседателна зала 1 и Нова конферентна зала на СУ „Св. Климент Охридски“ (Ректорат). 

В нея взеха участие различни представители на философската колегия – както преподаватели, 

учители, докторанти, студенти; така и представители на институции и организации,

 ангажирани с въпросите на оценяването.

Съдържание:





Увод от съставителите
Сергей Герджиков. Тестове по философия. Авторски модели на тестове в системата от философски компетентности 
Евелина Иванова-Варджийска. Целеполагане и оценяване във философското и гражданското образование 
Силвия Кръстева. Знаниевата компетентност по философия - формиране и оценяване
Александър Андонов. Оценяване и социализиране 
Михаела Шанова. Философското осмисляне на проблем като компонент в оценяването по философия в средното училище 
Димка Гичева-Гочева. Диверсия на разума (или за оценяването на хабилитираните преподаватели по философия в регистрите на НАЦИД) 
Димитър Ганов. Публичното оценяване на научната работа 
Константин Янакиев. Оценката е пътен знак 
Мая Митренцева. Ролята на учителя, оценяването и промяната в обучението по философия в средното училище в обучението по философия в средното училище 
Веселина Качакова. Предизвикателства при оценяването по философия 
Даниел Александров. Философия с деца и оценяване 
Веселин Дафов. Философска компетентност - призвание и оценяване 
Кръгла маса на тема "Оценяване по философските дисциплини в средното училище"
Кръгла маса на тема "Обучение в компетентности"
Веселин Дафов, Мая Митренцева, Светла Петрова. Проучване на оценяването по предметен цикъл "Философия" в 9. клас - 11. клас 

С любезното съгласие на колегите-съставители текстът ми бе публикуван и тук:

https://www.academia.edu/44509630/%D0%94%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%8F_%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83_%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%83%D0%BC%D0%B0


Но аз трябва да им благодаря не само за това, че се съгласиха текстът ми да бъде публикуван в тази електронна платформа преди издаването на сборника.

Почти невероятно е, че този текст вижда бял свят – на хартия и в сборник.

През последните няколко години този ретроактивен, репресивен и дискриминационен закон, за който става дума в публикацията (Закон за изменение и допълнение на Закона за развитие на академичния състав в Република България от май 2018 г.) развърза ръцете на някои административно овластени и партийно подпирани университетски особи-членове на научни журита да извършат големи безобразия, а именно

да лъжат и да клеветят 

работата на свои колеги, които в продължение на десетилетия преподават, пишат и превеждат,

без да се домогват до административни постове и без протекции от партийни централи.

Много пъти съм давала примери за отрицателни рецензии.

Сега ще посоча една от последните, на които попаднах: критичната оценка на д-р Мирте Бартелс за книгата на M. J. Lutz Divine Law and Political Philosophy in Plato's Laws. В книгата на Lutz върху Закони на Платон според Мирте Бартелс има няколко сгрешени превода на ключови места, от които се повлиява интерпретацията, има и неточни препратки към други важни места в диалога. Ето тук:

https://www.academia.edu/7572176/Bartels_M_L_2014_review_of_M_J_Lutz_Divine_Law_and_Political_Philosophy_in_Platos_Laws_Northern_Illinois_University_Press_2012_Mnemosyne_67_4_661_664

Преди съм споменавала за отрицателната рецензия на проф. Александър Ничев за първата дисертация на младия по онова време Богдан Богданов; за отрицателната рецензия на Гейл Файн на интерпретация на Майлс Бърниет на Теетет, за отрицателната рецензия на Херман Шмиц за двутомника на Михаел Фреде и Гюнтер Пациг (превод и коментар на книгите Дзета и Ета на Метафизика).

Аргументираните отрицателни рецензии всъщност са нещо много хубаво, защото човек, след като ги прочете, още веднъж препрочита критикувания автор, но прави и много справки с интерпретираните (антични) произведения, и като резултат изключително точно се проясняват най-малко три произведения: първо, античният текст или изобщо първичният интерпретиран текст, какъвто и да е той; второ, позицията на критикувания модерен изследовател/интерпретатор и/или преводач; трето, съображенията и гледната точка на критикуващия съвременен учен/интерпретатор, който е рецензент или журиращ критикувания учен.

Но това се отнася за мотивираните отрицателни рецензии, а когато минат повече от две години и продължава да няма 

нито ред мотивировка 

за шест книги и превода, обявени за нищожни в един конкурс,

тогава става ясно:

ЛЪЖИТЕ и КЛЕВЕТИТЕ не могат да бъдат аргументирани.

Не само не бяха написани нито отрицателни рецензии, нито отрицателни становища.

Партийно подпираните и административно укрепени безобразия в университета стигнаха още по-далеч: на онези, които настояват да получат не положителни оценки и преразглеждане на станалото, а обосноваване на отрицателно заявени, но ненаписани становища, им 

се налагат наказания по Кодекса на труда!

 За... нарушаване на трудовата дисциплина! 

По предложение на Етичната комисия!

Затова благодаря на колегите-съставители на сборника Оценяване и философия, че публикуваха този текст. 

Това означава, че все още има пукнатини в цензурата в университета и че безобразията няма да бъдат поправени, но поне няма да бъдат прикрити за по-голямо удобство на административно овластените и партийно протежираните.

Свидетелствата за безобразията ще останат.





No comments: