Текстът беше публикуван и на сайта на Асоциацията за развитие на университетското класическо образование:
http://aaduce.wordpress.com/
След края на семинара “Интелектуалците през
античността”
Идеята
Тя е разбираема. През
пролетния семестър на всяка академична учебна година да се провежда семинар, на
който домакин да е някой от преподавателите от Класическа филология и в който
да се включват студенти, докторанти и преподаватели от различни университетски
и академични общности, за да дискутират проблеми, вкоренени в миналото и в
знанието за античността, но достигащи и до днешния ден, тук и сега.
Домакин и инициатор
През учебните 2011/2012 и
2012/2013 домакин и инициатор на семинарите беше доц. д-р Николай Гочев, като
миналата година тема на семинара зададе свободноизбираемият курс, предложен от
него, за “Класическото образование у нас през първата половина на ХХ век”.
Миналогодишният семинар се случваше през втория семестър всеки петък вечер, а
тазгодишният се провеждаше от началото на календарната година, но не всяка, а
през седмица, за да могат всички участници да имат повече време за
предварително четене и подготовка по същество в дискусиите.
Форматът
Всеки път един лектор,
при това всеки път различен лектор изнасяше лекция с продължителност от 45 до
75 минути, а след това биваше обсъждано казаното в изложението.
Участниците
През пролетния семестър
на миналата учебна година в интердисциплинарния семинар се включиха над 20
колеги от Софийския университет, НАТФИЗ и НБУ, а тази академична година общият
брой на участниците, които посетиха поне веднъж събитията, е 54.
Колегите, които се
включиха активно и в лекциите, и в дискусиите през току-що приключилия
семестър, бяха от четири различни факултета на Софийския университет – ФКНФ,
Философски факултет, Факултета по математика и информатика, и Факултета по
славянски филологии. Но също така имаше колеги и от други университети и изследователски
институции – от ЮЗУ “Неофит Рилски”, от НАТФИЗ, от НБУ и от Института за изследване на
обществата и знанието (предишният Философски институт) в БАН.
Какво и кога бе обсъждано
Ето списък на темите и лекторите, които ги
представиха:
11 януари – Встъпителна
лекция на Николай Гочев. Седемте мъдреци на Елада.
25 януари – Софистите
като интелектуалци. Димка Гочева.
8 февруари – Сократ и
Сократовият кръг. Невена Панова.
22 февруари – Изократ
като античен интелектуалец. Виолета Герджикова.
8 март – Аеди, рапсоди, колесничари и пълководци в
“Ион” на Платон. Камелия Спасова.
22 март – За
Теофраст като σχολαστικός и за възможностите на мисленето на σχολαστικός
през характеристиките на понятието интелектуалец. Зоя Христова-Димитрова.
5 април – Цицерон –
ораторът с културен манифест. Димитър Илиев.
19 април – Цицерон в
своята епоха и през вековете. Димитър Драгнев.
17 май – Хораций urbanus. Вяра Калфина.
7 юни – заключителна
дискусия в Зала 2 на Ректората.
Няколко думи за
последната среща. Първоначалният замисъл беше всички лектори да се изкажат в
същия порядък, в който се случиха и техните лекции, но след това бе решено да
се внесе малко разнообразие и да се изтегли жребий за реда на говоренето. Чрез
тази промяна в поредността на говорещите се надявахме случайността на жребия да
ни помогне да избягаме от хронологическото овъншняване на основното понятие.
Много често в историята на идеите, на философията и на литературата се
прокрадват едни прогресистки предубеждения и догми: че всичко в сферата на
мисълта и духа се появява и проявява много често при древните, но в един
опростен и даже – според някои – елементарен вид, а колкото повече човечеството
се развива в порядъка на времето, на вековете и хилядолетията, толкова повече
познанието и мисленето се задълбочава и усъвършенства. По-възрастните от нас,
които задължително са изучавали марксизъм и ленинизъм, си спомнят, че това в
клишетата на онази идеология се изразяваше чрез култовата фраза за “гениалните
догадки на човешката мисъл”, които се появяват в античността и които след това
се превръщат в истински мисли.
Разбираемо е, че онези от нас, които са посветили
десетилетия от живота си на изучаването на антични езици, литератури и култури,
няма да споделят тази прогресистка визия, макар че в сбирките на семинара често
се изразяваше предизвикателната теза: това трудно определимо понятие, около
което се фокусираме толкова пъти, не може да бъде употребявано коректно за
антични гръцки и римски мислители и учени, философи и оратори.
Според някои от
участниците в дискусиите и даже според някои от лекторите е анахронично да
говорим за интелектуалци в античността.
И все пак, според
повечето от останалите можем.
Интелектуалецът е фигура,
която може да бъде открита, макар и много рядко, макар и много трудно, във
всички времена и епохи. Защото, ако перифразираме една известна теза за
многозначността на всички понятия и за многосмислието на най-важните от тях, с
която започва книга Дзета на “Метафизика” на Аристотел: “за интелектуалеца се
говори в множество значения”.
Измежду многото значения
на понятието, ние най-често се фокусирахме на пресичането на две от тях:
първото, на интелектуалеца като човек на интелектуалния труд, който “пише или
преподава, а най-добре и двете” (както го определя Жак льо Гоф), но и със
задължително добавяне на второто – на интелектуалеца като мислител, който не
остава в кабинетното или природното самосъзерцание на мисленето си, а влиза в
активно и много често провокативно отношение със значими човешки общности.
Понякога в тази релация се вижда необикновената прозорливост и проницателност
на учения, философа или мислителя, който изпреварва хода на времето с
десетилетия, като предугажда исторически процеси и събития, които после се
оказват съдбовни и преобръщащи или съзиждащи не само за елинските полиси или
Рим, но и за Европа изобщо. Такива са били почти всички от най-често
посочваните сред седемте мъдреци на Елада. В други случаи интелектуалецът се
появява няколко десетилетия или даже повече от столетие след някой мъж на
действието и на практическия разум. Както прави Аристотел много време след
Клистен: обосновава теоретично защо в един полис нещата не могат да вървят
добре, ако в него няма разделение на законодателната, изпълнителната и
съдебната власт. И го обяснява така, че това устоява след неговата теоретизация
повече от две хилядолетия. Нищо, че в университетските учебници по право и в
средношколските по философия тази идея се приписва чак на Монтескьо, а не на
Клистен и Аристотел...
Преди и след семинара
Всичко това се случи,
защото няколко души старателно работеха за известяването на мнозина.
Управителният съвет на Асоциацията за развитие на университетското класическо
образование (АРУКО) – Невена Панова, Николай Янев и Люба Никифорова – изпращаха
съобщения до всички членове на Асоциацията, Камелия Спасова информираше чрез
мейлинг-лист колегите от други институции и факултети, които бяха любопитни да
участват или поне редовно да научават какво става в петък вечер веднъж на две
седмици, а Зоя Димитрова чрез сайта, на който посетител сте в момента, казваше
какво предстои и показваше със снимки какво се е случило на предишните сбирки.
На всички лекции и
дискусии са направени пълни аудиозаписи, а от най-последните има и видеозаписи,
като повечето от тях, разделени на части, вече могат да бъдат гледани на
специалния образователен канал в
YouTube, наречен "Класическа
филология" http://www.youtube.com/channel/UC5LiGCpOCoJyhHt3Pb5F9Dg?feature=csp-in-feed
(на него могат вече да
бъдат намерени и други аудио- и видеофайлове от части
от лекции и дискусии по различни преподавания и дисциплини, свързани с
античността и знанието за нея). Инициативата за
създаването му е на студента от магистърската програма
по Антична култура и литература Боил Мусев, който е и хоноруван
преподавател от Факултета по математика и информатика, (като и камерата, и
операторската работа е негова,) и на доц. д-р Николай Гочев.
Хубаво ще бъде, обаче,
всички тези записи да се “свалят” и да се превърнат от аудиофайлове в четива.
Особено дискусиите, които се случваха всеки път, си заслужават да бъдат четени
и като текст – защото са спонтанни, нережисирани и непринудени диалози, на
моменти превръщащи се в спорове на заинтригувани, развълнувани и разномислещи
събеседници от различни университетски среди. Но за това ще трябва време,
финансиране и подкрепа, известна редакторска работа и издател.
Отвъд семинара
Никой от участниците в семинара
няма да остане съвсем същият. Това е най-несъмненото. Дори и когато някой от
колегите си мисли, че участието в такъв продължителен, редовно случващ се
университетски форум просто затвърждава предишни възгледи и концепции, след
време разбира, че не е съвсем така.
Смислените разговори и
дискусии остават дълго в нас. Смисълът се закотвя в дълбините ни и около
котвата на осмисленото в порядъка на времето се пораждат нови осмисляния.
Димка Гочева
No comments:
Post a Comment