Wednesday, May 25, 2022

зайците в университета



На 18 май вестник "Труд" публикува статия, в която авторът рециклира своя статия отпреди 25 години, от 1997 г., публикувана тогава в "Капитал", а сега извадена от фризера и претоплена отново:

Научни приноси или зайците на Фибоначи 

Авторът твърди, че качествата и способностите на един американски професор са колкото на 1795 български и че през последните години българската преподавателска колегия се е увеличила в математически порядък, съизмерим с прогресията на Леонардо Фибоначи.

Според автора и вестника, който му е дал трибуна, за да ласкае министъра и да обижда целокупната българска преподавателска колегия, 

ние не сме хора, а зайци.

Войната, която МОН води срещу университетите, не е отсега, а започна през 1997 г. 

Случилото се през тези 25 години може да се определи като война в три фази. 

Първата фаза на войната започна през 1997 г. и завърши през 2018 г. В продължение на почти 20 години тя беше студена война и хората, които управляваха страната и процесите във висшето образование сдържаха опитите за разпалване не на една, а на няколко войниойна срещу преподавателската колегия, война на сциентисти срещу хуманитари, на изследователи срещу преподаватели, война на столичните срещу "провинциалните" "вузове").

Втората фаза на войната я превърна от студена в огнева – през май 2018 г. беше приет Законът за изменение и допълнение на ЗРАСРБ и НАЦИД придоби репресивни, ретроактивни, дискриминационни и сегрегационни функции.

През тази година МОН превръща войната в ядрена.

Войната трябваше да се превърне във война на всички срещу всички и сегашният екип на МОН постигна това – тотална война, ожесточение и разделение. Министърът явно е решил, че в чест на четвъртвековния юбилей от началото на студената война вече трябва да се премине към най-решители действия и пълно декуникулизиране на университетите, сиреч тотално прогонване на зайците и зайкините от тях.

Я да видим сега как сме се размножавали зайците и зайкините в най-стария наш университет през последните години.

В Мандатния отчетен доклад на ректора за мандата от 2015 до 2019 г., представен пред Общото събрание на 20 ноември 2019 г., публикуван в интранет един месец предварително, на с. 199 пише, че:

-         през 2015 г. преподавателите са били 1705 души;

-         през 2016 г. са 1673 души;

-         през 2017 г. са 1657 души;

-         през 2018 г. са 1627 души;

-         през 2019 г. са 1590 души.

Какво виждаме в данните за обявените и спечелени конкурси на същата страница от отчета?

През 2016: 37 обявени и 32 спечелени конкурси за асистенти;

86 обявени и 82 спечелени за главни асистенти;

67 обявени и 61 спечелени конкурси за доценти;

30 обявени, 30 спечелени конкурси за професори;

През 2017 г.: 57 обявени, 49 спечелени – за асистенти;

80 обявени, 79 спечелени – за главни асистенти;

49 обявени, 44 спечелени – за доценти;

30 обявени, 28 спечелени – за професори;

През 2018 г.: 29 обявени, 25 спечелени за асистенти;

57 обявени, 54 спечелени за главни асистенти;

48 обявени, 47 спечелени за доценти;

37 обявени, 35 спечели за професори;

Какво става през 2019 г., първата година, в която се усети влиянието на Закона за изменение и допълнение на ЗРАСРБ и НАЦИД-ския терор?

На същата тази страница от отчета пише:

50 обявени, 0, да, нула спечелени конкурси за асистенти;

57 обявени, 15 спечелени конкурси за главни асистенти;

17 обявени, 0, да, нула спечелени конкурси за доценти;

14 обявени, 0, да, нула спечелени конкурси за професори.

Данните в отчета са до 1 септември 2019 г., а до края на 2019 г. е имало още четири месеца, затова да видим какво пише и в следващия, вече обиковен едногодишен отчет на ректора за състоянието на университета, представен на Общото събрание на 18 ноември 2020 г., публикуван предварително и досега достъпен в интранет. Там на с. 116 пише, че общият брой на преподавателите за една година се е увеличил от 1590 на 1591 – само с един колега повече.

За конкурсите:

За 2019 г. данните са променени в сравнение с Мандатния отчет, може би поради приключили конкурси през периода септември-декември на 2019 г:

63 обявени, 51 спечелени за асистенти;

70 обявени, 69 спечелени за главни асистенти;

27 обявени, 24 спечелени за доценти;

17 обявени, 14 спечелени за професори;

През 2020 г., но само до 13 октомври 2020 г., когато е публикуван отчетът в интранет конкурсите са:

27 обявени, 10 спечелени за асистенти;

54 обявени, 16 спечелени за главни асистенти;

31 обявени, 2 спечелени за доценти;

22 обявени, 2 спечелени за професори;

И така, стигаме и до последния обикновен годишен доклад на ректора, представен пред Общото събрание на 24 ноември 2021 г., публикуван предварително в интранет, и достъпен и досега. Общият брой на преподавателите е намалял с няколко и вече сме 1587 души. Уви, в действителност сме по-малко защото през последните месеци няколко колеги си отидоха, преди да навършат пенсионна възраст.  

Информацията за конкурсите за предишната година отново е коригирана, може би защото в последните месеци на 2020 г. са приключили някои процедури.

За 2020: 30 обявени, 28 спечелени асистентски;

62 обявени, 58 спечелени за главен асистент;

36 обявени, 35 спечелени за доценти;

25 обявени, 25 спечелени за професори.

Конкурсите през 2021 г. до 6 октомври 2021 г.:

41 обявени, 18 спечелени за асистенти;

44 обявени, 12 спечелени за главни асистенти;

28 обявени, 7 спечелени за доценти;

23 обявени, 7 спечелени за професори.

Както се вижда от тези данни, зайците и зайкините в СУ не сме се размножили прекалено много.

Общият брой на преподавателите в университета от 2015 г. до 2022 г. е намалял със 150, а бакалавърските и магистърските програми са се увеличили.

В Софийския университет има 16 факултета, които предлагат 120 бакалавърски програми и над 400 магистърски, повечето от които се осъществяват всяка година, макар и понякога със съвсем малко студенти.

https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/obrazovanie/bakalav_rski_programi/bakalav_rski_programi

Общият брой на обявените и спечелени конкурси с всяка година намалява, преподавателският състав много, много застарява, немалко конкурси за асистенти и главни асистенти остават без резултат.

При студентите бакалаври, магистри и докторантите е същото. С всяка изминала година както започващите една от трите степени, така и завършващите стават все по-малко. 

Разбира се, това е и функция на общия демографски колапс, а това, че нашата, цялата българска университетско-преподавателска и институтско-изследователска колегия е най-състарената в целия Европейски съюз, беше показано в много подробни изследвания на проф. Патриция Георгиева преди 20 години, по времето когато тя беше председател на Националната агенция за оценяване и акредитация в книгата Висшето образование в процеса на обществена промяна в България (Национален институт по образование, 2001, 167 с.) от Патриция Георгиева. В глава V - “Преподавателски състав и академична дейност” - с. 112-126.

А какви са актуалните данни, може да се получи като справка, официално поискана от Националния Статистически Институт за възрастта и пола на преподавателския и изследователския състав у нас, за съотношението между броя студенти и броя преподаватели, за пропорциите между различните възрастови групи в академичния състав. 

Точно такава информация би трябвало да дава и НАЦИД, да е видима, лесно достъпна и непрекъснато обновявана картината за това колко и какви са висшите образователни институции у нас, колко и какви са факултетите, департаментите, катедрите, магистърските и докторските им програми, колко и какви по степени и длъжности са преподавателите в тях, каква е средната им възраст, пол, актуална фотография и много, много по-подробна информация за всеки от тях.

В сегашния си вид регистрите на НАЦИД не оправдават парите на данъкоплатците за поддържането на такава контролираща и репресираща структура, политически лост в ръцете на министъра на образованието, който и да е той или тя.

В момента в регистрите на НАЦИД всички от нашата колегия са представени само с научната им дейност, като напълно е пренебрегната преподавателската ни работа, може би защото тя се осъществява предимно на презрения български език. 

На университетските сайтове има много, много повече информация и за това какво и къде преподаваме, какви задължителни или избираеми курсове, в кои бакалавърски или магистърски програми, на какви ученически и бакалавърски дипломни работи, магистърски тези и/или дисертации сме били ръководители. 

Това последното е моят отговор на смехотворния аргумент на една колега-професор от НБУ, която преди няколко дни в защита на ЗИД на ЗРАСРБ от 2018 г. и съществуването на наукометрещите регистри на НАЦИД написа в затворената група във фейсбук, че 

регистрите там помагат на журналистите да намират информация за всеки от колегията и намаляват шарлатаните в медиите.

Първо, шарлатани винаги е имало, има и ще има, във всички професии и всички сфери на житието и битието. Филмът Хвани ме, ако можеш на Стивън Спилбърг от 2002 г. е направен по действителна биография на такъв гений на шарлатанията в САЩ.

Второ, всички наши висши образователни институции имат сайтове от началото на 2000 г. и представянето на всички преподаватели в тях беше условие, поставено още при създаването на НАОА през 1999 г. В продължение на 20 години до създаването на калпавите регистри на НАЦИД всеки човек, а не само журналист, чрез каква да е търсачка можеше и продължава да може да се осведоми кой кой е.

Например, ако искам да науча нешо за колегата от НБУ, на сайта на техния университет намирам няколко пъти повече информация и за преподавателската ѝ работа, и за нейните публикации. 

Регистрите на НАЦИД са непълни, неточни, на места информацията в тях е неволно сгрешена или умишлено преиначена. 

Те не дават и половината от информацията за зайците и зайкините в университетите, която може да се намери на сайтовете на самите университети. 


No comments: