Friday, September 27, 2019

договорите нямат значение





До господин Ректора проф. дфн Анастас Герджиков,
До госпожа Декана на ФКНФ проф. д-р Мадлен Данова,
До госпожа ръководителката на катедрата по
Класическа филология доц. д-р Йоана Сиракова,
До господин Декана на ФФ проф. д-р Димитър Денков
и заместник-деканите
проф. Харизанова, проф. Карабельова и доц. Харалампиев
във Философския факултет на
СУ „Св. Климент Охридски“

Д О К Л А Д
от доц. д-р Димка Иванова Гичева-Гочева

Уважаеми колеги,

   Тъй като отново възникнаха недоразумения около аудиторната ми натовареност за предишната академична 2018/2019 г., припомням следните обстоятелства:
1.      Дипломирала съм се като студентка по Философия през 1987 г. с дипломна работа на тема Телеологизмът във философията на Аристотел.
2.      От началото на следващата 1988 г. започна редовната ми аспирантура по Антична и средновековна философия на същата тема и със същия научен ръководител проф. дфн Ради Радев.
3.      На 10 и 11 май 1990 г. спечелих асистентски конкурс по дисциплината Антична и средновековна философия в конкуренция с още трима кандидати.
В съответствие с това от есента на следващата учебна година започнах да водя упражненията по дисциплината Антична философия както в специалност Философия във ФФ, така и в специалност Класическа филология. В учебния план на спец. Класическа филология тогава дисциплината беше задължителна и двусеместриална, с хорариум 2 ч. лекции и 2 ч. упражнения. През различните учебни години лекциите по тази дисциплина в спец. Класическа филология бяха водени от проф. Радев, проф. Бояджиев, доц. Иван Христов и от мен. През учебната 1995/1996 г. водех и лекциите, и упражненията по тази дисциплина, макар че все още не бях защитила депозираната ми дисертация. За тази учебна година ми бяха възложени и лекциите, тъй като дисертацията ми беше вече представена за обсъждане, а също така през ноември 1994 г. получих наградата на Философска фондация „Минерва“ и на Фондация „Св. Климент Охридски“ за книгата В лабиринта на Платон и Аристотел, издадена в нашето УИ, 1994.

             След приемането на нов учебен план в спец. Класическа филология, дисциплината беше концептуално обновена от мен и преименувана на Антични философски школи. От 2000/2001 г. тя е избираема, едносеместриална, но с хорариум от 60 часа лекции за един семестър.

          През 2004 г. приключи моят многострадално проточил се хабилитационен конкурс и оттогава съм доцент по История на философията/Антична философия с диплома от ВАК, която прилагам към този доклад.

           През 2008 г. след постъпването на доц. д-р Иван Христов в Богословския факултет му предложих той да поеме преподаването по дисциплината Антични философски школи, която е избираема и за студентите от спец. Класическа, и за Новогръцка филология. Тази дисциплина поради общообразователния си характер и фундаменталната си важност се избира всяка година от достатъчно студенти и проф. Христов така постига нормата на преподавателска заетост всяка година.

         В учебния план на специалност Класическа филология и на МП по Антична култура и литература (за неспециалисти) има почти 100 избираеми дисциплини, като в една трета от тях е възможно да преподавам, но не защото съм съпруга на доц. д-р Николай Гочев.

          Очевидно е, че клеветите в тази връзка никога няма да престанат, но все пак позволете ми да направя пореден опит за уточнение на причината и следствието: имала съм един задължителен и множество избираеми курсове в спец. Класическа филология не поради това, че съм омъжена за преподавател от тази катедра. Напротив, обратното е: сприятелихме се и сме съпрузи от 1994 г., освен всичко останало и поради това, че по онова време водех упражнения по антична философия в спец. Класическа филология. За незапознатите с тази научна област да поясня: има много голямо съвпадение в работата и на двама ни, на която сме посветили десетилетия от живота си (и с която все още продължаваме да се занимаваме въпреки чудовищния административен тормоз, упражняван над нас и в двата факултета).

        За предишната учебна 2018/2019 г. на заседанието на ФС на ФФ на 5 юни 2018 г. е бил приет план за възлагане на преподавателска заетост в други факултети. Според този план, който също прилагам към доклада, на мен ми е било възложено да водя два избираеми курса в спец. Класическа филология. Но тези курсове, които са ми били възложени, не бяха избрани от студентите, а беше избран друг: съответно през зимния семестър на 2018/2019 г. проведох с 4 студенти курса Античността в художествената литература и естетическата теория (на следващите епохи). Този курс съм отчела в индивидуалния отчет за съответния зимен семестър. Той не е отчетен от доц. д-р Николай Гочев, а от мен.

      В нито един от двата факултета не работи ясновидец, който да може да предскаже с точност в края на всеки месец май кои от 100-те свободноизбираеми дисциплини в учебните планове както на спец. Класическа филология, така и на спец. Новогръцка филология, но също и на МП Антична култура и литератураще бъдат избрани няколко месеца след това в началото на следващата учебна година. Поради това възлагането на провеждането на хипотетично избираеми курсове не само е безпредметно, но и както се случва вече 8 години подред с мен, то се използва като инструмент за тормоз и шантаж.

       Колеги, имам не просто диплома за доцент по Антична философия. Имам трудови договори с няколко предишни ректори да преподавам тази и сродните ѝ дисциплини. Тези договори са сключени при постъпването ми на работа, при хабилитирането ми, при актуализиране на заплатата и т.н. Какво означават дипломите за академичните ни длъжности, даже издадените от ВАК, какво означават договорите, които имаме с университета и които са безсрочни

      Ако имаме безсрочни договори да преподаваме дисциплините от една научна област, как стана възможно в мандата на някои от деканите в някои от факултетите преподаватели да бъдат лишени от правото да ги преподават и всяка година да бъдем подлагани на издевателството да даваме писмени обяснения за това, че сме провели един или два свободноизбираеми курса измежду 100 предлагани?

      При предстоящите избори за декани и на двата факултета тези въпроси може да Ви бъдат зададени.

      Използвам случая да пожелая на всички Вас успешна нова академична година.

С уважение:
Доц. д-р Димка Гичева-Гочева                                    София, 26 септември 2019 г.

p. s. Уточнение, което ще бъде направено в документа, който ще подам днес в Деловодството: свободноизбираемият курс Античността в художествената литература и естетическата теория... е с хорариум 60 часа лекции, по 4 часа лекции седмично. Отчетен е от доц. Гочев с 30 часа и от мен - с 30 часа, като екселската таблица автоматично е направила редукция за курс, проведен с 4 студенти.

1 comment:

Йордан Землян said...

Следя блога, интересен ми е. Коментирам, когато в любознателността ми усетя накърнение. Та да разбирам ли, че например в маркетингова площ от учреждение (зала с еквифункционални гишета) някои служители са по вертикала изтласквани към периферия, за да се озовават в център на разпределение други (конично изкривяване), вместо площта да се разреди (т. е да се намали броят гишета)? И нима това не означава, че администриращите повърхнината са част от самата повърхнина (конфликт на интереси) и не присъства дълбочина! Протича в случая конкуренция там, където не и е мястото. Що за случай е нашето тук общество!