специален поздрав за нея: концертно изпълнение на трима много популярни певци на триото на Квазимодо, Фроло и Феб от мюзикъла "Парижката Света Богородица" - една от нейните любими книги в детството
Днес рожден ден и юбилей има Даниела Ганевска-Йочева – най-добрата ми приятелка от детството и ученическите години.
Сприятелихме се още в
първите дни на първи клас – хем учехме в един и същи клас, в едно и също VІ-то
основно училище в Стара Загора, хем живеехме в един и същ блок. Училището
тогава носеше името “Атанас Генчев”, а
сега е “Свети Никола”.
С Даниела бяхме в една
паралелка от първи до седми клас, но също така заедно участвахме в балетната
група на училището от първи до четвърти клас.
Заедно ходихме при една и съща другарка (така се казваше тогава на учителките и преподавателките), другарката Генова, в продължение на пет години да учим акордеон в Детската музикална школа.
Заедно ходихме при другарката Атанасова на солфеж – от трети до седми клас.
Заедно ни включиха и в групата за допълнително физическо – т.нар. "изправителна гимнастика", поради гръбначно изкривяване, за което ни казаха, че и при двете се е развило в една и съща степен.
Заедно ходихме при една и съща другарка (така се казваше тогава на учителките и преподавателките), другарката Генова, в продължение на пет години да учим акордеон в Детската музикална школа.
Заедно ходихме при другарката Атанасова на солфеж – от трети до седми клас.
Заедно ни включиха и в групата за допълнително физическо – т.нар. "изправителна гимнастика", поради гръбначно изкривяване, за което ни казаха, че и при двете се е развило в една и съща степен.
Заедно пеехме в училищния
хор – тя в групата на алтите, а аз при мецосопраните.
Заедно свирехме в училищния оркестър – в духовата музика на училището аз свирех на сопран, а тя на алт. Да, точно така се казваха тези специфични инструменти за училищни фанфарни оркестри.
Заедно свирехме в училищния оркестър – в духовата музика на училището аз свирех на сопран, а тя на алт. Да, точно така се казваха тези специфични инструменти за училищни фанфарни оркестри.
Заедно с останалите
съученици сме ходили и на екскурзии из страната, и на балетен конкурс в Русе –
когато бяхме във втори клас.
Там и двете на сцената направихме по една груба грешка, та после ни се караха много, че сме провалили балетния ансамбъл на училището и заради нас сме на второ, а не на първо място.
Там и двете на сцената направихме по една груба грешка, та после ни се караха много, че сме провалили балетния ансамбъл на училището и заради нас сме на второ, а не на първо място.
А пък на що бригади сме работили заедно...
В училището, в което учехме, се опитваха да ни дадат образцово социалистическо възпитание и имаше строга дисциплина. Дори на бригада рано сутрин се отиваше с бяла тениска, анцуг и червена пионерска вратовръзка.
От тези много ранни
училищни бригади, на които също се явявахме винаги с безукорна пионерска
униформа, като че ли най-приятно беше брането на праскови, на което ни водиха
веднъж, а най-гадно от всичко беше брането на памук.
Памукът расте на едни
много малки храстчета и когато бяхме в пети клас, в продължение на няколко дни
през есента ни караха с автобуси на бригада – да лазим по едно голямо памуково
поле, в близост до старозагорското село Опан, и да дообираме остатъците от
памучни власинки в изсъхналите чашки на памучните цветчета.
Най-гадната
селскостопанска бригада, на която съм била – хем трябва да лазиш, ама наистина
да лазиш, защото памучните храсти са ниски; хем вечер, когато си легнеш в
леглото да спиш, имаш чувството, че в ръцете ти има топчета памук...
А може би най-необичайната и красива бригада беше брането на рози.
Розоберът се случва в
края на май и на края на седми клас няколко дни ходихме и на такава бригада.
Рано сутрин или по-скоро посред нощ се събирахме в двора на училището в 3 часа и
половина – разбира се, с белите тениски, анцузите и червените пионерски вратовръзки върху
тях. После с едни автобуси ни извозваха до едно доста отдалечено казанлъшко
село, май се казваше Розино, и започвахме да берем розите.
Всичко това се случва
винаги призори. Както розите и розовите цветчета, така и тютюневите листа
трябва да се откъсват призори, преди изгрев слънце, защото само тогава в
листата се задържат онези етерично-маслени капки, заради които се отглеждат.
Събирахме розовия цвят в
чували, към обяд или рано следобед ни връщаха в града, а всички, покрай които
минехме, ни казваха, че ухаем на рози...
Но най-интересно от
всичко, което ни се е случило заедно, бяха дългите разговори, които водихме – и
просто така, на връщане от училище, и поради книгите, които заедно четяхме. От
читалищната библиотека, от училищната библиотека или от огромната библиотека на родителите на Даниела. Тук е мястото да напиша, че у тях беше най-богатата домашна
библиотека, която съм виждала в Стара Загора.
Майката на Даниела – леля
Пенка – беше и продължава да бъде една от най-страстните жени-библиофили, които
познавам.
Веднъж, още в първите дни на септември или октомври, когато бяхме първолачки, целия следобед висяхме на катерушките в училищния двор и обсъждахме как така
другарят Лечев ни
уверяваше преди малко, че Земята се върти около оста си, а пък ние не усещаме
това.
Защо ни се струва, че Земята е напълно неподвижна, а то всъщност не е така?
Когато спим и усещаме нещо насън, защо всичко е толкова живо и уж истинско, а после, след събуждането виждаме, че въобще не е така...
Кое е истинското? Да не се окаже някой път след време, че и това, което мислим за действително сега, не е?
Защо изобщо спим и сънуваме?
В по-късните ученически
години, когато си разказвахме и страшните си сънища, много често се питахме: Защо понякога сънуваме земи и места, на които никога не сме били? Защо понякога и двете сънуваме огромни вълни, които заливат нашия
12-етажен блок?
Друг път отваряхме големите пликове със служебната кореспонденция на майка й.
А леля Пенка беше магистър-фармацевт и получаваше едни големи луксозни списания от фармацевтични фирми за най-различни лекарства.
Четяхме описанието на
лекарствата и се опитвахме да си обясним значението на най-различни думички,
които не разбирахме.
Една лятна ваканция си
спомням как няколко дни обсъждахме изречението: “Субстанцията на лекарството съдържа моноглицериди”. Досещахме се приблизително какво означава “моноглицериди”, но какво е това “субстанция”?
После попитахме и леля
Пенка, разбира се, и тя ни обясни какво е това “субстанция
на лекарство”, но след това и двете си казахме, че ще трябва да
минат още много години и да прочетем още много книги, за да разберем какво е това
субстанция.
После тя учи във
Френската гимназия, а аз – в Руската, и понеже и двете гимназии си деляха една
и съща сграда, двете гимназии се редувахме и учехме на смени. А по соца се
учеше и работеше даже в събота, и затова, докато учехме в гимназиите, се
виждахме само в неделя следобед, но пак си говорехме по няколко часа.
После станах
студентка по философия, а тя, една година след това – по френска филология в
СУ, но вече всичко беше много трудно за съгласуване...
И понеже тя от години
живее със семейството си във Франция, близо до брега на Бискайския залив, в Нант, не
се виждаме понякога с години.
Най-хубавото и най-безкористното от ранните ми приятелства.
И най-съдбовното.
Най-упоритите въпроси, които от десетилетия се въртят в главата ми, всъщност за първи път ми ги е задавала тя и ме е ръчкала с дни да ги обръщаме и обмисляме отвсякъде .
Преди години написах нещо подобно за нея на сайта на publicrepublic при една от последните ни срещи.
Напоследък пак някъде се загуби, но се надявам, че е добре и дано е здрава и щастлива!
Честит рожден ден, Дани! Честит юбилей!
No comments:
Post a Comment