В началото на вече отминалата седмица ми се случи нещо за
първи път. Както казват англичанитe:
there is always a first time. Та, и аз бях за първи път на концерт на
открито. Децата ни ходят често, особено Леда, чувала съм как е, реших поне
веднъж да отида.
Концертът беше озаглавен „Четиримата пианисти“, с участието
на Иван Янъков, Георги Черкин, Живко Петров и Ангел Заберски. Част от
програмата на Sofia Summer Fest, беше зад музея “Земята и хората“, между хотел
„Хилтън“ и един от моловете. Голямо пространство, с поне 30-40 реда с по 30-40
стола. Сгъваеми дървени столове с по едно парче плат, което служи и за седалка,
и за облегалка, но всъщност удобни. Но имаше и VIP-зона с меки мебели и голям навес, ако
завали, специалните гости да не се намокрят. Имаше и много дървени маси с по две
пейки покрай тях, и много хамаци, вързани за дървета, и всички те се изпълниха
с хора. Поне 1500 души. Беше ми приятно поне отначало, за пръв път от толкова
много време насам бях сред хора наистина, в триизмерното пространство, макар че
и на морето на плажа имаше стотици.
Програмата предвидимо беше като за концерт на открито на
летен фестивал: популярни класически и филмови произведения, но не в обичайния,
а в модернизиран аранжимент, най-вече в джаз-парадигма. Бах, Моцарт, Верди,
Григ, Рахманинов, филмови класики. От всички тях най-ми-допадна лирично-нежният
аранжимент на „Замълчи, замълчи“ на Петър Ступел към филма „Любимец 13“ и
„Имперският марш“ от „Междузвездни войни“. Другите аранжименти бяха интересни,
провокативни, но за консервативно-старомодния ми вкус – малко по-нетривиални.
И четиримата изпълнители са виртуози. Всяко едно изпълнение
започваше с една минута на произведението във възможно най-голяма близост до
оригиналното му композиране, а после започваше осъвременяващата аранжировка и
импровизацията на четиримата, както и на контрабасиста, и на човека на
ударните.
А какво правеше през това време публиката? Е, не всички, но
поне половината от тях ядяха, пиеха и пушеха. На първите 30-40 реда поне
половината от хората разнасяха кофички с пържени картофки и големи пластмасови
чаши с бира, а на по-задните редове хората с билети за VIP-сектора се разхождаха с порцеланови чинии
с тънко нарязани месни мезенца и стъклени чаши с бяло вино.
Гледала съм много концерти по Mezzo и Classica. Ясно е, че на летен концерт
на открито програмата не е за консервативни меломани, леко и популярно,
джазирано и аранжирано, като за под открито небе. Обаче, хората гледат и
слушат, поне на това, което съм гледала. Не ядат, не пият, не пушат.
И нека никой да не ме разбира неправилно. И ям, и пия, и
пиша, не съм аскет. Но когато четирима виртуози-пианисти, които са прекарали
десетилетия от живота си над инструмента, си правят закачки с публиката с
аранжименти на познати творби, май публиката не трябва да си прави закачки с
тях като в този момент хруска картофи, пие и пуши? Или да? Или не?
Кулминационният момент на концерта беше, когато четиримата
виртуози започнаха една от най-меланхоличните сонати на Рахманинов… и в този
момент зацвърчаха фритюрниците на най-близката шатра, в която се пържеха поредните
картофки!
Волумето на мах! Всички удоволствия на куп. Пианисти
свирят, шатри и палатки нон-стоп предлагат ядене и пиене, фритюрници
съпровождат пиана, контрабас и ударни. Велико. С едно изречение: хубава работа,
ама герберска.
Като има фестивал на открито с десетки шатри и палатки в
него, в които се предлага ядене и пиене, поне 15 минути преди началото на
концерт, те трябва да бъдат затваряни.
Иначе: Рахманинов в съпровод на цвъртящи фритюрници.
No comments:
Post a Comment