Съдържание
Предговор
/ 13
КНИГА
ПЪРВА / 15
Част
първа. Тримата трагици / 17
I.
Началата / 19
1.
Гръцкият театър / 19
Атина
в историята на театъра / 19; Драмата – по-късна от епоса и лириката / 19; Политическата
обстановка / 20; Театралните представления / 23; Произход на театъра и
драматическия вид / 23; Представленията / 24; Театралната сграда / 26; Частите
на драмата / 27; Актьорите / 28
2.
Предесхилова драматургия / 30
Теспис
/ 30; Фриних / 32; Хойрил / 34; Пратин / 35
II.
Eсхил / 36
1.
Оцелели трагедии / 36; 2. Източници за Есхил и произведенията му / 37; 3.
Животът на Есхил / 39; 4. Дейността му като трагик / 39; 5. Разни съобщения /
40
Анекдоти
/ 40; Други сведения и изказвания / 41; 6. Загубени произведения / 43
Драми
/ 43; Други произведения / 45; 7. Ръкописи и издания / 46
III.
Софокъл / 4
1.
Оцелели трагедии / 47; 2. Източници за Софокъл и произведенията му / 49; 3.
Животът на Софокъл / 50; 4. Дейността му като трагик / 52 5. Разни съобщения /
53
Анекдоти
/ 53; Други сведения и изказвания / 53; 6. Загубени произведения / 53
Драми
/ 53; Други произведения / 56; 7. Ръкописи и издания / 56
IV.
Еврипид / 58
1.
Оцелели трагедии / 58; 2. Източници за Еврипид и произведенията му / 60
3.
Животът на Еврипид / 62; 4. Дейността му като трагик / 63; 5. Разни съобщения /
64
Анекдоти
/ 64; Други сведения и изказвания / 65; 6. Загубени произведения / 66
Драми
/ 66; Други произведения / 72; 7. Ръкописи и издания / 73
Част
втора. Предшественици и съвременници / 75
I.
Легендата за Орфей / 75;
1.
Произход на поезията и музиката / 75; 2. Първенството на Омир / 75; Предшественици
на Омир / 76; 3. Орфей / 77; 4. Оцелели съчинения, приписвани на Орфей / 78
5.
Свидетелства за Орфей / 79
Алкей
/ 79; Аристофан / 79; Аполоний Родоски / 79; Диодор Сицилийски / 81; Вергилий /
83; Хораций / 84; Овидий / 84; Ватикански митограф / 85; Конон / 86; Павзаний /
87; Ератостен / 88; Страбон / 88; Темистий / 89; Лукиан / 89; Флавий Филострат
/ 89; Палатинска антология / 90
II.
Омир / 91
1.
Кога е живял и как е изглеждал / 91
Съобщенията
на Херодот и Тукидид / 91; Певците в „Одисея“ / 92
2.
Античните биографии / 93
Псевдо-Херодот
/ 93; Други биографии / 96
3.
Разни предположения / 98
Произход
и родно място / 98; Защо се е казвал „Омир“; дали е бил сляп и беден / 100
4.
Поемите / 101
Писмеността
във времето на Омир / 101; „Омириди“-те, рапсодите и Ликург / 103; Пизистратовият
запис / 104; Други записи. Елинистическите коментари / 105
Какво
му се приписва / 107; Комическите поеми / 107; Химните / 108; „Илиада“ / 109; Трагизмът
/ 109; „Одисея“ / 110; Перипетиите / 110
III.
Лириците / 111
1.
Лирици от континента / 112
Алкман
от Спарта / 112; Тиртей от Спарта / 113; Солон от Атина / 115; Теогнид от
Мегара / 117
2.
От островите и Мала Азия / 118
Архилох
от Парос / 118; Калин от Ефес / 119; Алкей от Лесбос / 119; Арион от Лесбос /
121; Хипонакт от Ефес / 122; Мимнерм от Колофон / 123; Ксенофан от Колофон /
124; Симонид от Кеос / 125; Анакреон от Теос / 125
3.
От Южна Италия и Сицилия / 126
Стезихор
от Химера / 126; Ибик от Регион / 127
IV.
Сафо / 128
1.
„Удивително съкровище“ / 128; 2. Левкадската скала / 129
V.
Пиндар / 134
1.
Епиникият / 135
Общогръцките
игри / 135; Трудности при разбирането / 136; Теми на епиникия / 137
Гръцките
държави от VI–V в. пр. Хр. / 138
2.
Списък на одите / 140
Олимпийски
/ 140; Питийски / 140; Немейски / 142; Истмийски / 142
КНИГА
ВТОРА / 143
Част
първа. Философия на словесността / 145
I.
Аристотел. „Поетика“ / 145
1.
Естетическите понятия / 145; Трагичното / 145
2.
Изграждане на произведението / 147;
Фабула / 147; Характери / 150; Мисъл и реч /
151; Музикална и видима част / 153; Изграждане и дефиниция / 154
3.
История на литературата / 156
Появата
на различните видовете / 156; Ролята на поетическия талант / 157; Целта / 158
II.
Хегел. „Естетика“ / 161
1.
Класичното в гръцката поезия / 161
Епос
/ 161; Лирика / 162; Драма / 163
2.
Литературните видове / 165
Епос
/ 165; Епически видове и същинска епопея / 165; Особености на същинската епопея
/ 168; Гръцкият епос в съпоставка с други епоси / 173
Лирика
/ 174; Съдържание и форма на лириката / 174
Степен
на развитие на духа, необходима за поява на лирика / 174; Историческо развитие
на лириката / 176
Драма
/ 177
Принцип
на драматическата поезия / 177; Принцип на трагедията и комедията / 180
Драматическото
произведение и публиката / 184; Антична и модерна драматическа поезия / 185
3.
История на литературата / 188
Епос
/ 188; Лирика / 191; Драма / 194
III.
Ницше. „Раждането на трагедията“ / 197
1.
Аполон и Дионис / 197; 2. Гръцко и „варварско“ дионисийство / 197; 3. Сократ и
Еврипид / 198; 4. Елинизъм и Ренесанс / 199; 5. Немският дух / 199
Част
втора. Размисли и разговори / 201
I.
Някои наблюдения / 201
1.
Погребение и трагедия / 201; Патрокъл и Хектор / 201; Душата на Елпенор / 203
Погребението
в трагедията / 204; Херодот и Хезиод / 205
2.
„Антигона“ / 206; Хор и действие / 206; За трагедията / 210
II.
Сердикийската школа / 214
1.
XIX–XX в. / 214
К.
Величков. „Гръцка литература“ / 214; Произхождение на трагедията / 214
Гръцкия
театър / 215; Характер и съдържание на трагедията / 216; Ал. Балабанов.
„История на класическата литература“ / 217; Духът на времето, в което се
създаде драмата / 217; Дионис и дитирамбът / 218; Името трагедия / 219; Театър,
сцена и актьори / 220; Първите драматици / 220
Ал.
Ничев. „Предговори“ / 220
Софокъл
и ние / 220; Есхил и неговата драма / 223; Катарсисът / 224
Б.
Богданов. „История на старогръцката култура“ / 225
Особеностите
на театралното общуване / 225; Равнището на Дионисовия празник в трагедията /
225; Представянето на човека в трагедията / 226; Системата от събития в сюжета
на атическата трагедия / 226; Сюжетът на трагедията и неговото отношение към
реалността / 227; Отделното трагедийно произведение / 228
2.
XXI в. / 229
Теорията
/ 229; Драматическата форма / 230; Трагедия и трагическо / 233; Представленията
/ 235; Първите трагици / 236; Перипетията / 237; Катарсисът / 238
Единство
на действието / 239; Фабула, сюжет, мотив / 239;
Трагедиите
/ 241
„Перси“
/ 241
„Прометей“
/ 242
„Седемте
срещу Тива“ / 242
„Молителки“
/ 242
„Агамемнон“
/ 242
„Хоефори“
/ 244
„Евмениди“
/ 245
„Аякс“
/ 246
„Антигона“
/ 247
„Едип
цар“ / 248
„Трахинянки“
/ 249
„Едип
в Колон“ / 250
„Филоктет“
/ 251
„Вакханки“
/ 252
III.
„Фауст“ / 254
1.
Драмата / 254
Въвеждащи
/ 254
Част
първа: Преди заминаването / 254; Начало на пътешествието / 255; Срещи с
Маргарита / 255; Нещастията / 255; Валпургиева нощ / 256; Смъртта на Маргарита
/ 256
Част
втора: Фауст при императора / 257; Фаустовият дом / 258; Класическа Валпургиева
нощ / 258; Фауст и Елена / 259;
Войната / 261; След победата / 261; Филемон и
Бавкида / 262
Смърт
и спасение / 262
2.
Разговор в театъра / 263
Предварителни
бележки / 263; Въведение / 265; Действието / 265; Изпитанието на душата / 266; Договор
с дявола / 267; Фауст / 268; Мефистофел / 268; „Фауст“ като трагедия / 269; Разговорът
/ 269; Филологически въпроси / 269; Естетически и метафизически въпроси / 270; Отнемането
на душата / 271
Човек
и Бог / 271
Мъдрост
и наука / 272
Влияния
върху „Фауст“ / 274; „Вертер“ / 275; Престъплението / 275; Да си причина за
нещастие / 277; Отчаяние и самоубийство / 278; Продължение на „одисеята“ / 279
Маргарита
и Беатриче / 280
„Братя
Карамазови“ / 281
Любовта
/ 283; Какво иска Мефистофел / 284; Стремеж към знание / 286; Заключение / 287
3.
Мисли край морето / 288
Униние
/ 288; Щастлив живот / 290; Що е трагедия / 294; Изпитание и спасение / 296
Антични
съдържания (ὑποθέσεις) / 299
I.
Есхил / 301
1.
„Перси“ / 301
2.
„Седемте срещу Тива“ / 302
3.
„Прикованият Прометей“ / 302
4.
„Молителки“ / 303
5.
„Агамемнон“ / 303
6.
„Хоефори“ / 304
7.
„Евмениди“ / 304
II.
Софокъл / 305
1.
„Аякс“ / 305
2.
„Електра“ / 307
3.
„Антигона“ / 308
4.
„Едип цар“ / 309
5.
„Трахинянки“ / 310
6.
„Едип в Колон“ / 311
7.
„Филоктет“ / 313
III.
Еврипид / 314
1.
„Алкестида“ / 314
2.
„Медея“ / 315
3.
„Иполит“ / 316
4.
„Андромаха“ / 317
5.
„Троянки“ / 318
6.
„Елена“ / 318
7.
„Орест“ / 319
8.
„Хекуба“ / 320
9.
„Финикийки“ / 321
10.
„Молителки“ / 323
11.
„Ифигения в Таврида“ / 323
12.
„Рез“ / 324
13.
„Циклоп“ / 325
14.
„Хераклиди“ / 325
15.
„Ион“ / 326
16.
„Полуделият Херакъл“ / 327
17.
„Електра“ / 327
18.
„Вакханки“ / 327
19.
„Ифигения в Авлида“ / 328
Съдържания
на непреведените драми на Еврипид / 329
I.
„Хекуба“ / 329
II.
„Финикийки“ / 338
III.
„Молителки“ / 351
IV.
„Хераклиди“ / 358
V.
„Полуделият Херакъл“ / 371
Хронология
/ 390
Списък
на споменатите книги / 396
Софокъл.
„Антигона“ – в превод на автора / 431
***
No comments:
Post a Comment