Sunday, September 25, 2022

lovers of the soul, lovers of the body


 В началото на юли тази година след няколкогодишно забавяне в Харвардското университетско издателство като част от поредицата

Hellenic Studies Series 88 бе публикуван сборникът

Lovers of the Soul, Lovers of the Body

Philosophical and Religious Perspectives in Late Antiquity

Table of Contents

Acknowledgements....................................................................................................  XI

List of Abbreviations.................................................................................................. XIII

List of Figures............................................................................................................. XV

Practical Notes.............................................................................................................. XIX

Introduction: At the Crossroads of Two Pathways, Svetla Slaveva-Griffin................. XIX

Part I: Plato and Aristotle on Soul and Body

1. Plato on Soul and Body, Luc Brisson...................................................................................... 3

2. Aristotle on the Integrity of Life, Dimka Gicheva-Gocheva................................................... 25


Part II: Soul-Body Perspectives in Imperial and Late Antique Platonism

3. Galen on Mind-Body Relations, John Dillon.............................................................................. 49

4. The Middle Platonists on the Soul-Body Relation, Harold Tarrant........................................... 65

5. Platonizing Gnostic Views on Soul and Body, John D. Turner.. ................................................ 91

6. Reconsidering the Body: From Tomb to Sign of the Soul, Svetla Slaveva-Griffin...................... 111

7. Bodily Images: Some Difficulties in Porphyry’s Psychology, Aaron P. Johnson....................... 133

8. Proclus and the Conjunction of Soul and Body, John F. Finamore............................................ 155

9. Olympiodorus on the Human Being: A Case of Moderate Embodiment, Pauliina Remes......... 171

10. Lessons from the Body: Alchemy and Practical Thought-Experiments in the First

Lesson on Virtue of Zosimos of Panopolis, Olivier Dufault............................................................193


Part III: Soul-Body Perspectives in Hellenistic Jewish and Christian Platonism

11. Philo and the Stoic Conception of Soul, Carlos Lévy.................................................................. 217

12. Origen, Athanasius, and Plato, Mark Edwards............................................................................ 233

13. Plotinus, Gregory of Nyssa, and Evagrius of Pontus: Where does the Soul Stop and

Where does the Body Begin? Kevin Corrigan................................................................................... 253

14. Gregory of Nyssa’s Purported Criticism of Origen’s Purported Doctrine of the Preexistence

of Souls, Ilaria L. E. Ramelli............................................................................................................ 277

15. The Soul-Body Relation in Augustine’s Early Works, Lenka Karfíková.................................... 309

16. “As We say That the Lover is Bound by the Beloved Woman:” The Soul-Body

Relation according to Nemesius of Emesa, Pier Franco Beatrice.................................................... 339

17. Philosophy, Religion and Architecture: Genesis and Apogenesis in Platonism,  the Cult of Mithras  and Christian Architecture, Robert Hannah..................................................................................... 363


Part IV: By Way of Conclusion: 

18. Moving Forward, Svetla Slaveva-Griffin...................................................................................... 389

19. The Study of Late Ancient Philosophy: Philosophy and

Religion—“Pagan”and Christian Platonism, Ilaria L. E. Ramelli...................................................... 395

Contributors........................................................................................................................................ 401

Bibliography....................................................................................................................................... 407

Index of Passages Cited...................................................................................................................... 447

General Index..................................................................................................................................... 461


***

Преди месец написах във фейсбук за изданието, че...

Книгата трябваше да излезе през 2017 г., но тогава един от колегите-съавтори беше тежко болен и не я предадохме навреме, после имаше още едно отлагане, после още едно и още едно.
Та най-после на 12 юли тръгна към читателите.

Изпратена ми е от Светла Славева-Грифин на 12 юли, на митницата у нас е от 1 август, а аз успях да я освободя от митницата при това с помощта на приятели на 1 септември.

Светла всяка година в първите няколко дни на декември, преди Никулден ми изпращаше по една коледна картичка от Талахаси, Флорида, но като разбра, че ги получавам в края на януари, а понякога и през февруари чак след Сретение Господне на следващата година, с двумесечно закъснение, и тя и аз се разбрахме да не ми праща вече коледни честитки, красиво написани на ръка.
И с книгите е същото: изпраща се книга на 12 юли от една от съставителките, пристига на 1 август у нас на нашата митница, с много големи усилия и "връзки" получих 5-те екземпляра на 1 септември.
А книгата е интересна, защото се занимава с няколко по-необсъждани християнски и езически мислители от късната античност.
Освен това съавтор(к)ите сме от целия свят – от Австралия и Щатите, от Централна и Източна Европа, от Скандинавието и Средиземноморието, от различни географски райони, с различни мисловни фокуси, от различни деноминации и образователни парадигми.

Съсъставителките са асоц. проф. Светла Славева-Грифин и проф. Илария Рамели.
Светла, родена през 1967 г., е завършила НГДЕК със златен медал и после класическа филология в Софийския университет с дипломна работа за Плотин, с научен ръководител н. с. Атанас Орачев.
Книгата ѝ за Плотин претърпя три преиздания в Оксфордското издателство. От години живее, работи и преподава в Щатите.
Проф. Илария Рамели, родена през 1971 г., е една от най-смелите жени, които познавам. Професор по история на философията и богословието, с десетки публикации за раннохристиянската апологетика и философия, за Кападокийските Отци.
Когато е била съвсем малка, е претърпяла автомобилна катастрофа и това и до днес ѝ пречи физически на движенията. Но какъв дух има! И каква вяра има Илария!
Слушала съм нейни доклади в Краков и Лисабон.
На жените не е разрешено да проповядват и това е правилно.
Когато Илария говори за светите отци от Кападокия тихичко и почти шепнешком, думите ѝ потъват дълбоко в сърцата на онези, които я слушат... завинаги.
Тя е най-добрата жена-богословка, която познавам лично, а Светла е най-проникновена познавачка на късноантичната философия и наука, особено на медицината,
***

... може би заглавието внушава повече разделеност, отколкото всъщност е имало в представените мислители и мистици, философи и теолози, лекари и алхимици, архитекти и мистификатори на уж откровения (от Хермес Трисмегист и гностическите измишльотини). От цялата тази пъстра дружина, за разделеност и даже враждебна противопоставеност на зримото и незримото, на телесното и безплътното, са говорили и писали само откачалките (под "откачалки" имам предвид гностиците). На мен ми е много любопитно какво пише във всяка една статия, защото познавам само предпредпоследния пидиеф, който беше общ, а предпоследната и последната коректура бяха с отделни файлове.

No comments: