Monday, September 14, 2009
грозно и безбожно - някакъв си там Климент Охридски
Най-после София си има една дълга линия на метрото.
И аз отначало се зарадвах, че всички боклуци и отпадъци от подлеза са махнати и много наши съграждани ще пътуват по-бързо, но после ми се сви сърцето многократно и затова споделям тук:
най-дълго правената станция на метрото - пред най-стария и най-големия наш университет - е грозна и безбожна,
тя ни връща в късния соц отпреди перестройката.
Прекалено много са местата и около тази станция, и в самото метро, на които надписите са като от бруталния атеизъм на социализма.
За сведение на доктора на школата в Симеоново, който сега е министър-председател на страната и на и.д. кмета на София в момента, който е специализирал в КГБ в Москва,
Свети Климент Охридски не е просто някакъв си преводач и книжовник, а е светец на православното християнство и затова, ако обичат, в най-скоро време да вземат да сменят всички надписи и табели, които ни връщат повече от 25 години назад.
Тук надписът е както трябва, но облицовката на отвесната стена е ужасяващо грозна.
От това място се вижда най-фрапантното несъответствие между красивата сграда отгоре и подлезът-спирка отдолу.
Тази станция я правиха толкова години. Повече от четири или пет години отдолу не можеше да се мине и никой не чистеше... Не помислиха ли за това, че освен като тела за превоз, жителите на столицата са и живи същества с чувство за красота?
Така ли не намериха един архитект, който да им каже, че външният вид на отвесната стена поне малко трябва да се впише в околната архитектурна среда?
Сега дисонансът е нетърпим.
Няма мрамор, няма гранит, няма варовик, няма камък - намерили една изкуствена плоскост с възможно най-грозния цвят и я лепнали за облицовка.
И още нещо за цвета - такъв цвят бяха едно време униформите на служителите на "народната милиция"...
Тук в подлеза колоната отляво е облицована с малки квадратни камъчета - това става.
На това изкуственото на другата колона и половина, с ужасяващия цвят, като почукаш, и дрънчи на кухо...
... това изображение е приемливо...
Някъде трябва да има ясен надпис кой е художникът или архитектът, който е негов автор.
Хубаво е, че има два компютъра с интернет, но седалките на тази станция би трябвало да са класически дървени пейки, а не тези металически.
... това пано на стената сигурно трябва да ни внуши бодрото:
"Напред, науката е слънце..."
Добре, към това нямам концептуални и естетически забележки.
... в мотрисите и схемите на линията над всяка врата пак е по социалистически...
Не е светец на православието този Климент, а е там някой си.
Атеизъм, 20 години след промените, след уж демократичните промени.
***
И други големи недостатъци има метрото.
В петък ходих до микрограда Люлин.
Като слезе човек на метростанция Люлин, изобщо не може да разбере в коя част на този град в града попада.
Няма карта на града никъде, няма писмена информация никъде - къде си, като се излезе от метрото в кой микрорайон попадаш, кои са другите линии на градския транспорт, с които да стигнеш там, накъдето си се запътил.
При това станцията Люлин е от най-старата отсечка, от преди години.
И това е като при соца - който владее информацията и ориентацията, той владее настоящето и бъдещето.
***
Но, разбира се, не са виновни за всичко това само ББ от Симеоново и МГ от КГБ.
В последния брой на "Култура" има статия на архитект Христо Генчев за това колко много неща в метрото са били сбъркани още от самото начало - при избора на най-тежкия тип съветски соц метрополитен пред другите по-олекотени варианти.
Вижте тук http://www.kultura.bg/article.php?id=15981
***
Но за вида на станцията пред Университета и за надписите в новата линия сигурно отговаря някой от сегашните градоуправници.
post scriptum:
Ако трябва да посоча пример за уютно метро, доколкото е възможно в една подземна железница да има такова нещо, ще посоча Будапещенското.
Ако трябва да посоча пример за красиво метро, ще посоча Атинското.
Първо, като конструкция е от най-олекотените, и макар че Атина е три пъти по-голяма от София, две трети от трите Атински линии са над земята. Продължителното пътуване в по-голямата си част е сред въздух и светлина, а не дълбоко под земята.
И второ, много по-важно.
В централните станции на Атинското метро има копия едно към едно на оригиналите на статуи, фризове и барелефи отгоре.
Пейките са от дърво.
Когато в метростанциите има камък и дърво, те изглеждат по различен начин.
София също е много стар град, има толкова много паметници от столетия и десетилетия... много от онова, което е отгоре, може да стопли смразяващия студ на грозотиите долу (не знам кои са архитектите, на които дължим всичко това в оформлението на станциите сега).
Но, къде ти... като за начало поне надписите да оправят, че да разберем, че не сме все още при соца и че вече има свобода поне на религиозната ни съвест.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Браво! Димка в ролята на разгневен клиент и критик на конструктивни и дизйнерски решения:))
Слава Богу, живеем в Гео Милев и до трите сгради, в които работя - Ректората, първи и четвърти блок, ходя с такси, с маршрутка, с трамвай, с автобус девятка или пеш за около половин час.
Но метрото дори не е функционално. Не може едно метро, на което няма карти и информация на станциите, да е функционално.
А за грозното да не говорим.
що се измъкваш
подтекста с липсата на информация е ясен или пътуваш до там или до онам, кви светяос чакаш да се появът
аз путувам ежедневно в най гадните метра на париж и лондон и не се оплаквам
ела да видиш спирката на camden taun
прилича на кенеф с баня само дето няма къде да се иСпикаеш
Post a Comment