Напоследък не успявам да чета съвременна българска литература толкова, колкото бих искала, но впечатленията ми са, че тя процъфтява, особено прозата.
Имаме поне
десет много талантливи наши писателки и писатели, при това от нашето поколение –
плюс-минус няколко години.
Ще споделя за един от тях: писателят, сценарист и драматург Георги Тенев.
Ще споделя за един от тях: писателят, сценарист и драматург Георги Тенев.
Порази ме
още първата му пиеса-приказка в стихове – Частите
на нощта, която бе и режисьорски дебют на Явор Гърдев на сцената на
Сливенския театър преди 22 години.
А спомняте ли си вълшебството Сънят на Одисей, което се играеше в
стария дом на "Сфумато"? Пиеса в стихове, колаж от няколко творци, един от които беше
Георги Тенев. Съавтори на текста: Хайнер Мюлер, Йосиф Бродски и Кирил Мерджански. Режисьор бе Явор Гърдев.
*
Познавам почти всички сборници с разкази, романи, радиопиеси и драми на Георги Тенев, сценариите и реализациите на множество телевизионни формати - едни от малкото културно-развлекателни предавания, които заслужаваха гледане.
Някои от книгите му бяха представяни с еднократни драматизации.
Почти всичко, написано и поставено на сцена от него, ми харесва много. Изключението е само едно: Тъмна стая, която се играеше в камерната зала на "Сфумато" и която не можах да разбера поради несхватливост въпреки чудесната игра на Весела Бабинова и Явор Бахаров.
*
Не съм театрален
критик, а и на театър не успявам да ходя толкова често, колкото бих искала. Като редови обикновен зрител, а не като меродавен авторитет споделям, че според
мен най-силната пиеса, писана на български език през последния четвърт век, е Злият принц. Тя се играеше на тавана на
Народния театър, неин режисьор бе самият автор, премиерата ѝ неслучайно е на
10 ноември 2013 г., но уви, през този сезон вече не е в репертоара. Тя беше
пиесата за прехода ни, за псевдо-героите и жертвите му, за истините, които няма
да научим от медиите никога, но до които изкуството трябва да стига.
*
Георги Тенев писа и за далечно приказно минало (в Частите
на нощта), съчини кантатите на Клото, Лахезис и Атропос (в Сънят на Одисей), описа скорошни, но все пак минали травматични соцдесетилетия (в романа Господин
М и радиопиесата 7 септември), преживя пожарите в началото на прехода (Партиен дом),
но и ни предупреждава за едно неумолимо пъплещо към нас зловещо антиутопично бъдеще (в
сборника с разкази Свещена светлина, който се превърна и в сценарий на филм):С последния си роман и със сборника разкази Жената на писателя (и двете - скорошни издания на "Colibri") Георги Тенев застава пред настоящето тук-и-сега, което описваме с дума, съставена от шест букви: преход. Каква хубава, делова, успокояваща дума, която ни казва, че тръгнахме преди почти три десетилетия от едно и в съвсем скоро време ще стигнем до друго място, и този край - eй го, е, ето там, ще бъде хубав, и там и тогава в края на прехода ще ни е добре.
Но дали
става така, както си представяхме прехождането от едното до другото място във времето?
Романът Български рози се чете трудно и
мъчително, защото фрустриращо засмуква с разказването на няколко пропаднали
лични опита за прехождане. Всички негови герои се сгромолясват от благополучие
в неблагополучие. Познахте, това е определението на един известен философ за
трагедията. Български рози е трагичен
роман за пропадането на: предприемачът и издател Константин Трейман, който бива
смлян в опита си да успее честно в мащабни икономически начинания; неговата съпруга,
архитектката Дора Попова, която изгубва себе си в разочарованието от всесилието
на престъпността и пипалата на болестта; тяхната разглезена дъщеря,
завършващата гимназистка Лия, сиреч Илияна, която намира себе си, само
когато пропада в бездните на дизайнерската химия; нейният действителен баща Георги Богданов – изключително влиятелен (и лесно разпознаваем като прототип) наш политик; архитект
Данаил Попов – бащата на Дора, някогашна жертва на Държавна сигурност, който се
явява в мистична ипостас в края на повествованието.
Всички герои
в романа пропадат и губят. Няма победители, няма успели. Даже Богданов -
всесилният политик - губи ценно и старателно пазено богатство. Но това, разбира
се, е само в писателската фантазия, създала романовия свят, заключен между
кориците на Български рози. Лесно
разпознаваемият прототип на Богданов в триизмерната материална реалност е далеч
от такава загуба и поражение.
И
по-второстепенните типажи са характерни, със свой профил и стил.
С всеки изминал роман Георги Тенев пише все по-добре и все повече напредва в умението да обрисува характерите. С всеки свой роман той все повече потвърждава, че романът е най-трудният белетристичен жанр, защото цели създаването на голямо и цялостно четиво.
С всеки изминал роман Георги Тенев пише все по-добре и все повече напредва в умението да обрисува характерите. С всеки свой роман той все повече потвърждава, че романът е най-трудният белетристичен жанр, защото цели създаването на голямо и цялостно четиво.
Има много големи и някак нецялостни романови четива, които критиците не
харесват. Например, някои от късните романи на Умберто Еко, които са прекалено
ерудитски и мозайкови, ако изобщо таксономията на енциклопедичните познания в
тях получи признанието на четящите, че са романи.
В романите и драмите на Георги Тенев винаги го има онова, което споменатият преди малко мислител от далечното минало иска от една писана творба: да има здраво изтъкана фабула, сиреч оплитащ читателя, засмукващ сюжет. И тук, както и в предишните романи на Георги Тенев, фабулата е здрава като корабно въже, защото в нея има криминална интрига, даже повече от една. Има секс, изневери, кръв, отново пожар (като в Партиен дом), жестоко насилие над хора (а в този роман и над животни), първично-организмични шокове за читателя с натуралистични описания и отчайващо, депресиращо точни диагнози за престъпните механизми на политическия и икономически театър у нас.
Преход или
провал?
Едната
дума е с шест букви, другата - също.
Романът е разделен на шест части, като от втора до пета те носят имената на най-важните провалящи
се герои: Трейман, Дора, Лия, Богданов, Попов. Първата част е наречена Бялата къща – вила в Бояна, проектирана
от архитектката Попова на мястото на старата дървена къща, проектирана от баща
ѝ. Но и към новата голяма къща на сгромолясалата се фамилия, провалила се в
прехода, плъзват пламъци и пак подпалвачът е онзи, който е подпалил и предишния
пожар: един анонимен герой – единственият, който в романа говори от себе си, в
първо лице.
А къде са
розите, българските рози?
Те са в градината на бялата къща, но уви, не могат да се прихванат и да разцъфтят.
Те са в градината на бялата къща, но уви, не могат да се прихванат и да разцъфтят.
No comments:
Post a Comment