Tuesday, November 14, 2023

книга за трагедията


https://unipress.bg/tragediyata

Вчера към читателите тръгна най-новата, вече   д е с е т а   книга на Николай Гочев, озаглавена Трагедията.
Отново издание на Университетското издателство "Св. Климент Охридски", което през последните години
публикува няколко неоценимо книги за античната литература и философия, и преводи
на важни съчинения.

В нея става дума за античните трима най-големи, разбира се,
но не само за тях и не само за трагедията, а и за 
епос и лирика, за мислители, теоретизирали върху поетическото изкуство,
и
за образцови литературни творби от други епохи.

Съдържание:

Съдържание

Предговор / 13

КНИГА ПЪРВА / 15

Част първа. Тримата трагици / 17

I. Началата / 19

1. Гръцкият театър / 19

Атина в историята на театъра / 19; Драмата – по-късна от епоса и лириката / 19; Политическата обстановка / 20; Театралните представления / 23; Произход на театъра и драматическия вид / 23; Представленията / 24; Театралната сграда / 26; Частите на драмата / 27;  Актьорите / 28

2. Предесхилова драматургия / 30

Теспис / 30; Фриних / 32; Хойрил / 34; Пратин / 35

II. Eсхил / 36

1. Оцелели трагедии / 36; 2. Източници за Есхил и произведенията му / 37; 3. Животът на Есхил / 39; 4. Дейността му като трагик / 39; 5. Разни съобщения / 40

Анекдоти / 40; Други сведения и изказвания / 41; 6. Загубени произведения / 43

Драми / 43; Други произведения / 45; 7. Ръкописи и издания / 46

III. Софокъл / 4

1. Оцелели трагедии / 47; 2. Източници за Софокъл и произведенията му / 49; 3. Животът на Софокъл / 50; 4. Дейността му като трагик / 52 5. Разни съобщения / 53

Анекдоти / 53; Други сведения и изказвания / 53; 6. Загубени произведения / 53

Драми / 53; Други произведения / 56; 7. Ръкописи и издания / 56

IV. Еврипид / 58

1. Оцелели трагедии / 58; 2. Източници за Еврипид и произведенията му / 60

3. Животът на Еврипид / 62; 4. Дейността му като трагик / 63; 5. Разни съобщения / 64

Анекдоти / 64; Други сведения и изказвания / 65; 6. Загубени произведения / 66

Драми / 66; Други произведения / 72; 7. Ръкописи и издания / 73

Част втора. Предшественици и съвременници / 75

I. Легендата за Орфей / 75;

1. Произход на поезията и музиката / 75; 2. Първенството на Омир / 75; Предшественици на Омир / 76; 3. Орфей / 77; 4. Оцелели съчинения, приписвани на Орфей / 78

5. Свидетелства за Орфей / 79

Алкей / 79; Аристофан / 79; Аполоний Родоски / 79; Диодор Сицилийски / 81; Вергилий / 83; Хораций / 84; Овидий / 84; Ватикански митограф / 85; Конон / 86; Павзаний / 87; Ератостен / 88; Страбон / 88; Темистий / 89; Лукиан / 89; Флавий Филострат / 89; Палатинска антология / 90

II. Омир / 91

1. Кога е живял и как е изглеждал / 91

Съобщенията на Херодот и Тукидид / 91; Певците в „Одисея“ / 92

2. Античните биографии / 93

Псевдо-Херодот / 93; Други биографии / 96

3. Разни предположения / 98

Произход и родно място / 98; Защо се е казвал „Омир“; дали е бил сляп и беден / 100

4. Поемите / 101

Писмеността във времето на Омир / 101; „Омириди“-те, рапсодите и Ликург / 103; Пизистратовият запис / 104; Други записи. Елинистическите коментари / 105

Какво му се приписва / 107; Комическите поеми / 107; Химните / 108; „Илиада“ / 109; Трагизмът / 109; „Одисея“ / 110; Перипетиите / 110

III. Лириците / 111

1. Лирици от континента / 112

Алкман от Спарта / 112; Тиртей от Спарта / 113; Солон от Атина / 115; Теогнид от Мегара / 117

2. От островите и Мала Азия / 118

Архилох от Парос / 118; Калин от Ефес / 119; Алкей от Лесбос / 119; Арион от Лесбос / 121; Хипонакт от Ефес / 122; Мимнерм от Колофон / 123; Ксенофан от Колофон / 124; Симонид от Кеос / 125; Анакреон от Теос / 125

3. От Южна Италия и Сицилия / 126

Стезихор от Химера / 126; Ибик от Регион / 127

IV. Сафо / 128

1. „Удивително съкровище“ / 128; 2. Левкадската скала / 129

V. Пиндар / 134

1. Епиникият / 135

Общогръцките игри / 135; Трудности при разбирането / 136; Теми на епиникия / 137

Гръцките държави от VI–V в. пр. Хр. / 138

2. Списък на одите / 140

Олимпийски / 140; Питийски / 140; Немейски / 142; Истмийски / 142

КНИГА ВТОРА / 143

Част първа. Философия на словесността / 145

I. Аристотел. „Поетика“ / 145

1. Естетическите понятия / 145; Трагичното / 145

2. Изграждане на произведението / 147;

 Фабула / 147; Характери / 150; Мисъл и реч / 151; Музикална и видима част / 153; Изграждане и дефиниция / 154

3. История на литературата / 156

Появата на различните видовете / 156; Ролята на поетическия талант / 157; Целта / 158

II. Хегел. „Естетика“ / 161

1. Класичното в гръцката поезия / 161

Епос / 161; Лирика / 162; Драма / 163

2. Литературните видове / 165

Епос / 165; Епически видове и същинска епопея / 165; Особености на същинската епопея / 168; Гръцкият епос в съпоставка с други епоси / 173

Лирика / 174; Съдържание и форма на лириката / 174

Степен на развитие на духа, необходима за поява на лирика / 174; Историческо развитие на лириката / 176

Драма / 177

Принцип на драматическата поезия / 177; Принцип на трагедията и комедията / 180

Драматическото произведение и публиката / 184; Антична и модерна драматическа поезия / 185

3. История на литературата / 188

Епос / 188; Лирика / 191; Драма / 194

III. Ницше. „Раждането на трагедията“ / 197

1. Аполон и Дионис / 197; 2. Гръцко и „варварско“ дионисийство / 197; 3. Сократ и Еврипид / 198; 4. Елинизъм и Ренесанс / 199; 5. Немският дух / 199

Част втора. Размисли и разговори / 201

I. Някои наблюдения / 201

1. Погребение и трагедия / 201; Патрокъл и Хектор / 201; Душата на Елпенор / 203

Погребението в трагедията / 204; Херодот и Хезиод / 205

2. „Антигона“ / 206; Хор и действие / 206; За трагедията / 210

II. Сердикийската школа / 214

1. XIX–XX в. / 214

К. Величков. „Гръцка литература“ / 214; Произхождение на трагедията / 214

Гръцкия театър / 215; Характер и съдържание на трагедията / 216; Ал. Балабанов. „История на класическата литература“ / 217; Духът на времето, в което се създаде драмата / 217; Дионис и дитирамбът / 218; Името трагедия / 219; Театър, сцена и актьори / 220; Първите драматици / 220

Ал. Ничев. „Предговори“ / 220

Софокъл и ние / 220; Есхил и неговата драма / 223; Катарсисът / 224

Б. Богданов. „История на старогръцката култура“ / 225

Особеностите на театралното общуване / 225; Равнището на Дионисовия празник в трагедията / 225; Представянето на човека в трагедията / 226; Системата от събития в сюжета на атическата трагедия / 226; Сюжетът на трагедията и неговото отношение към реалността / 227; Отделното трагедийно произведение / 228

2. XXI в. / 229

Теорията / 229; Драматическата форма / 230; Трагедия и трагическо / 233; Представленията / 235; Първите трагици / 236; Перипетията / 237; Катарсисът / 238

Единство на действието / 239; Фабула, сюжет, мотив / 239;

Трагедиите / 241

„Перси“ / 241

„Прометей“ / 242

„Седемте срещу Тива“ / 242

„Молителки“ / 242

„Агамемнон“ / 242

„Хоефори“ / 244

„Евмениди“ / 245

„Аякс“ / 246

„Антигона“ / 247

„Едип цар“ / 248

„Трахинянки“ / 249

„Едип в Колон“ / 250

„Филоктет“ / 251

„Вакханки“ / 252

III. „Фауст“ / 254

1. Драмата / 254

Въвеждащи / 254

Част първа: Преди заминаването / 254; Начало на пътешествието / 255; Срещи с Маргарита / 255; Нещастията / 255; Валпургиева нощ / 256; Смъртта на Маргарита / 256

Част втора: Фауст при императора / 257; Фаустовият дом / 258; Класическа Валпургиева нощ / 258; Фауст и Елена / 259;

 Войната / 261; След победата / 261; Филемон и Бавкида / 262

Смърт и спасение / 262

2. Разговор в театъра / 263

Предварителни бележки / 263; Въведение / 265; Действието / 265; Изпитанието на душата / 266; Договор с дявола / 267; Фауст / 268; Мефистофел / 268; „Фауст“ като трагедия / 269; Разговорът / 269; Филологически въпроси / 269; Естетически и метафизически въпроси / 270; Отнемането на душата / 271

Човек и Бог / 271

Мъдрост и наука / 272

Влияния върху „Фауст“ / 274; „Вертер“ / 275; Престъплението / 275; Да си причина за нещастие / 277; Отчаяние и самоубийство / 278; Продължение на „одисеята“ / 279

Маргарита и Беатриче / 280

„Братя Карамазови“ / 281

Любовта / 283; Какво иска Мефистофел / 284; Стремеж към знание / 286; Заключение / 287

3. Мисли край морето / 288

Униние / 288; Щастлив живот / 290; Що е трагедия / 294; Изпитание и спасение / 296

Антични съдържания (ὑποθέσεις) / 299

I. Есхил / 301

1. „Перси“ / 301

2. „Седемте срещу Тива“ / 302

3. „Прикованият Прометей“ / 302

4. „Молителки“ / 303

5. „Агамемнон“ / 303

6. „Хоефори“ / 304

7. „Евмениди“ / 304

II. Софокъл / 305

1. „Аякс“ / 305

2. „Електра“ / 307

3. „Антигона“ / 308

4. „Едип цар“ / 309

5. „Трахинянки“ / 310

6. „Едип в Колон“ / 311

7. „Филоктет“ / 313

III. Еврипид / 314

1. „Алкестида“ / 314

2. „Медея“ / 315

3. „Иполит“ / 316

4. „Андромаха“ / 317

5. „Троянки“ / 318

6. „Елена“ / 318

7. „Орест“ / 319

8. „Хекуба“ / 320

9. „Финикийки“ / 321

10. „Молителки“ / 323

11. „Ифигения в Таврида“ / 323

12. „Рез“ / 324

13. „Циклоп“ / 325

14. „Хераклиди“ / 325

15. „Ион“ / 326

16. „Полуделият Херакъл“ / 327

17. „Електра“ / 327

18. „Вакханки“ / 327

19. „Ифигения в Авлида“ / 328

Съдържания на непреведените драми на Еврипид / 329

I. „Хекуба“ / 329

II. „Финикийки“ / 338

III. „Молителки“ / 351

IV. „Хераклиди“ / 358

V. „Полуделият Херакъл“ / 371

Хронология / 390

Списък на споменатите книги / 396

Софокъл. „Антигона“ – в превод на автора / 431


***


 

No comments: