Friday, November 1, 2019

ненавистта на Фандъкова към учените автори

Йорданка Фандъкова започна политическата си кариера
като министър на образованието преди 10 години и първото нещо, което направи, беше да насъска ДАНС срещу авторите на учебници. Да проверяват всички автори дали не крият доходи от хонорари. Тя, която е била директор на училище. Това беше преди 10 години, през 2009 г. и за щастие престоят ѝ в министерското кресло продължи само няколко месеца, така че не можа да вкара в затвора най-големите престъпници в държавата – авторите на учебници. Беше катапултирана в столичната община, а след избора ѝ ББ каза: "Вижте, тя беше една проста учителка, една проста директорка, а ние я направихме кмет".
Това е накратко.

Десет години по-късно ББ в телевизионен щурм тази сутрин
защитавал някогашната "проста учителка" и "проста директорка" с мутренско-бухалкаджийски лъжи и клевети срещу нейната конкурентка. Десет години след възкачването на мутресата в министерското кресло, което за щастие продължи два месеца, мутрите се канят да векуват, a
академична общност е смазана от един репресивен и дискриминационен закон, заради който в най-стария наш университет няма нито един нов професор вече 15 месеца!
Това е равносметката за нашето съсловие след десетте години мутренско-милиционерска власт.
Обречени сме.
***
Който има време да чете по-подробно, да прочете какво написах във форума на "Дневник" по повод на нейното първо министерско развихряне:

И аз днес цял ден се чудя и се мая какво ще рече това ДАНС да се занимава с процедурата по учебниците??? 
За всички, които имаме деца и/или сме свързани с образованието, от 1991 г. е ясно: по всеки предмет всеки учител има възможност да избира измежду няколко учебника. 
Например, когато дъщеря ми беше първолаче през 2001 г., петте учителки, които преподаваха на петте паралелки първолаци в едно и също училище, бяха избрали учебници и учебни тетрадки от пет различни издателства. 
Но в това няма нищо лошо. 
Мизерията и униженията, които преживява българският учител, са потресаващи. 
Единствената педагогическа свобода, която имат нашите учители, е да си изберат един от няколко учебни комплекта. И доколкото съм забелязала, за много от тях решаващ е изборът на тетрадката, а не на учебника - заради задачките, рисунките, упражненията и т.н., които са в учебните тетрадки и които са по-полезни на децата от учебниците. 
Напоследък броят на учебните пособия е понамалял, но пак учителите могат да избират измежду няколко, поне измежду три конкурентни учебника по всеки предмет. 
Всъщност какво иска Фандъкова? 
Министерството или лично тя да наложи монопол на само един учебник по всяка една дисциплина или директорите на училищата да командват, или регионалните инспекторати да заповядват на учителите и така да ги лишат от единствената творческа свобода и възможност за избор, която имат в момента? 
Или всички български учители да бъдат хвърлени "в следствените арести" (както се изразява Яне Янев за престъпниците)и да бъдат подложени на разпити и мъчения заради това, че от правителството на Ф.Димитров насам има конкуренция на учебниците, и един учител е харесвал учебника и тетрадката на едно издателство, а друг - на друго? 
*** 
Всъщност, ако става дума за процедурата, точно за нея няма никакъв проблем. 
Точно защото по всяка дисциплина има конкуренция между няколко колектива и няколко големи издателства, и защото това беше обсъждано поне сто пъти през последните 15 години в публичното пространство. 
Допреди години беше утвърдено правилото, че учебниците, измежду които могат да избират учителите, могат да бъдат практически безкраен брой. 
И сто учебника да има, да речем, по музика за ІІІ клас, ако всички са одобрени от МОН - учителите могат да си избират измежду стоте. 
Напоследък броят им е ограничен до три, които получават одобрение за отпечатване през есента на новата учебна година, но издателствата могат да си допечатват тираж на учебниците, одобрени от предишни години - щом учителите си ги харесват и работят по тях от години, защо не - и така броят на конкуриращите се учебници по всяка дисциплина пак скача до около десетина. 
*** 
И всички тези учебници и тетрадки са одобрени от комисии от най-малко по 15 души, всеки един от тях е рецензиран от най-малко трима рецензенти и имената им са написани на авантитулната страница под имената на авторите от колектива... 
Кое е тук нередното, което ще разследва родното ФБР ДАНС???
димка гочева
Предполагам, че както и всичко останало, свързано с ДАНС, и размерът на заплатите на хората от ДАНС е класифицирана информация.
Е, затова ли българските данъкоплатци плащат огромните заплати на хората от нашето ФБР ДАНС - за да се занимават те с въпроса защо по литература за 9 клас има най-малко 9 конкуриращи се учебници от девет наши утвърдени издателства и с колективи, в които влизат учители и университетски преподаватели от най-добрите ни университети?
Това ли е заплахата за националната сигурност???
Различните учебници, измежду които мизерстващите български учители избират и това е единствената свобода на избор, която имат???
***
Формулата на последното българско правителство е: чудовищна некомпетентност плюс брутална полицейщина за прегазването на всичко позитивно, колкото и малко да е то, направено през годините на прехода.
димка гочева
За Роси Кирилова от пост 5 и 6:

Училищата по културата не се "контролират", както сте написала Вие от инспекторатите по образованието, защото инспекторатите по образованието контролират общинските училища.

Училищата по културата имат по-специален статут, различни учебни програми и т.н., и са към Министерството на културата, а не към МОН, което, впрочем, вече се казва по нов начин...
димка гочева

Не съм адвокат на "Просвета", пък и за протокола да добавя, че издателствата, с които съм работила като автор, преводач и редактор (но не на учебници за училищата), са УИ "Св. Климент Охридски", СОНМ, ЛИК, "Изток-Запад" и "Анубис" (и от тях само "Анубис" издава учебници).

Всеки, който мине по "Славейков", ще види, че да, "Просвета" издава много учебници, но още повече издава "Булвест", "Сиела" издава цялата юридическа литература, "Анубис" също издава не по-малко учебници от "Просвета", "Кръгозор", великотърновското "Слово", в което се издават учебниците на преподаватели от ВТУ, "Фотоника", "АБВ 2000" и т.н.

И понеже от години тази истерия около учебниците се разгаря по това време на годината, отлично си спомням, че до наредбата за избора на три учебника по предмет се стигна, след като години наред в обществото имаше истерия: "ама как така ще има безкраен брой учебници".

И понеже засега ДАНС все още не е арестувала и изтезавала учители заради избора им на учебници, те продължават да си избират учебници, одобрени и през предишни години.

Освен това, човекът, който е писал в пост 12 над мен, много е излъгал.

Учениците в българските средни училища са около 820 000, но те са разпределени в 12 класа и точно защото има конкуренция на учебниците, няма издател, който да издава дори и спечелил учебник в повече от 5 хиляден тираж.

Оставете ги тези лъжи за 250 хил екземпляра.
На бюрото си в момента имам девет учебника за литература за девети клас - от посочените издателства, с един от друг по- именити автори...

А, има и още нещо.
От 2002 година за първолаците, които застъпиха тогава, основните учебници са безплатни.
Те се получават от децата и в края на годината се връщат.
Един учебник се ползва в продължение на няколко години и това също е причина тиражите на конкуриращите се учебници да са малки.

От учениците, които са започнали училище преди 2002 г., голяма част си купуват учебници втора ръка от борсите, а някои и изобщо не си купуват учебници...

Така че, този бомбастичен тираж от 250-300 хиляди екземпляра, за който е писал манипулаторът от пост 12, е бил сигурно тиражът на "Работническо дело" едно време или на единствения буквар и единствената читанка от времето, когато е имало един-единствен учебник по всеки предмет.

И така, с това ли ще се занимава родното ФБР ДАНС???
димка гочева
Безплатните учебници се събират, за да могат да бъдат ползвани поне още три-четири години от следващите ученици.
Ако някой ученик върне смачкан или надраскан учебник, ние, родителите плащаме за купуването на нов екземпляр.
Всичко е направено така, че държавата да не харчи много, а децата да се научат да пазят общото 
А през лятото четат книги, които ние, родителите им купуваме.
***
Е, наистина, освен безплатните учебници, има и много други учебни тетрадки, атласи, речници и справочници, които родителите купуваме.
Освен това, обикновено по чужд език се купуват чужди издания на реномирани чужди езици, но това го решаваме на родителски срещи с мнозинство и по препоръка на съответния учител.
***
А, като съм се разписала, да напиша и това.
От колеги-университетски преподаватели, които са автори на най-одобряваните и най-предпочитаните учебници знам, че хонорарът за една година на автор от колектив на харесван учебник е между 1000 и 1500 лева. (Да добавя и това, че нетната доцентска заплата на доцент от най-стария и най-големия наш университет не надхвърля 1000 лева).
Ако някой е автор от колектив на учебник или учебно помагало, което е било одобрено преди години, но към което все още има интерес на учителите, (защото засега все още ДАНС не изтезава българските учители заради техните предпочитания към един или друг учебник), като хонорар за две или три години получава от остатъчните продажби около 150 до 200 лева.
***
И с това ли ще се занимава родното ФБР ДАНС???
***
Макар че това е класифицирана информация, мога да се обзаложа, че заплатите на работещите в ДАНС са най-малко три пъти по-високи от заплатите на професорите в СУ, (които са по-малко от 100 души) една пета от които (не повече от 20 души) веднъж годишно получават хонорар от 1000 лева като автори и на учебници...
***
И затова ли съществува ДАНС???
В държава на бруталната полицейска простащина и чудовищната некомпетентност очевидно за това има репресивни служби, в които работещите получават няколко пъти по-високи заплати от университетските професори на най-стария и най-големия български университет.
***
Ако толкова е загрижена за интересите на обществото, първо госпожа министърката Фандъкова да излезе и да каже пред цялото общество каква е средната заплата на работещите в ДАНС (защото това не би трябвало да е класифицирана информация), каква е средната заплата на българските учители и каква е средната заплата на преподавателите от най-стария и най-големия български университет.
димка гочева
Оценка
+2
Преглед на профил

Анонимен

Рейтинг: 0Неутрално
  • 16
  • 20:51
  • 12 авг, 2009

На един университетски преподавател задължението му е винаги да дава подробна библиография.

И понеже преди малко споменах, че на бюрото си имам девет различни учебника по литература за девети клас, реших да дам библиография за посетителите тук.

Ето, вижте сами, дами и господа:

1.ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.
Автори: Димитър Кенанов и Димитър Кръстев.
Издателство “Слово”, Велико Търново, 2001 г.

2. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.
Автори: Симеон Хаджикосев и Веселин Панайотов.
Издателство “Кръгозор”, С., 2001 г.

3. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас. (учебник за профилирана подготовка)
Автори: Богдан Богданов, Мария Шнитер, Илия Илиев, Светла Черпокова, Дияна Николова, Любов Шишкова, Евгени Зашев, Кети Василева.
ИК “Анубис”, С., 2001.

4. ЛИТЕРАТУРА за 9 КЛАС. (учебник за задължителна подготовка)
Автори: Богдан Богданов, Мария Шнитер, Илия Илиев, Светла Черпокова, Дияна Николова, Любов Шишкова, Евгени Зашев, Кети Василева.
ИК “Анубис”, С., 2001.

5. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.
Автори: Доротея Табакова, Антонио Гинев, Мариана Бакърджиева, Илияна Кръстева, Георги Кръстев.
Издателство “Булвест 2000”, С., 2001.

6. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.(учебник за профилирана подготовка)
Автори: Виолета Герджикова, Аделина Ангушева, Маргарет Димитрова.
Издателство “Просвета”, 2001 г., С.

7. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас. (учебник за задължителна подготовка)
Автори: Виолета Герджикова, Аделина Ангушева, Маргарет Димитрова.
Издателство “Просвета”, 2001 г., С.

8. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.
Автори: Огнян Радев, Стамена Димова, Саша Радева.
Издателство “АБВ 2000”, С., 2001 г.

9. ЛИТЕРАТУРА за 9 клас.
Автори: Младен Влашки, Валери Стефанов, Александър Панов.
Издателство “Диоген.bg”, С., 2002.

Та, питането ми към всички вас е:

Ако ние имаме в домашната си библиотека девет различни учебника по литература за девети клас (понеже някои от авторите им са наши колеги и приятели)

и ако на "Славейков" утре всеки един от вас може да намери още девет учебника по литература за девети клас - всеки един от които е рецензиран най-малко от трима рецензенти и приет от комисия на МОН от най-малко 15 души, и всички имена на всички тези хора са написани на авантитулната страница на всички тези учебници, заедно с номерата и датите на протоколите от заседанията на МОН, на които те са били одобрени,

защо ДАНС се занимава с авторите на учебници за средните училища???

Ако госпожа министърката на образованието и министър-председателят не знаят кой е Симеон Хаджикосев или Валери Стефанов, коя е Виолета Герджикова или Доротея Табакова, кой е Богдан Богданов или Мария Шнитер, кой е Александър Панов или Огнян Радев и т.н, и т.н.,

това НЕ Е
само техен проблем.

В държавата на чудовищната некомпетентност и бруталната милиционерска простащина това е наш общ проблем. 
димка гочева

Добре, де, хм, анонимен, разбрах, че имате анонимен зъб на "Просвета", а не съм им адвокат.

От цялата работа около учебниците, хубавото е, че има поне по десетина почти равностойни учебника по всеки предмет.

Един учител не може да ги има всичките в личната си библиотека, но всички те може да се намират в училищната библиотека.
Един и същ урок, разработен по десет сходни, но и различни начина, от десет известни университетски или гимназиални преподаватели в десет различни учебника, е от помощ за всеки учител. (Да не говорим, че добрите учители не четат само учебници.)

А учебниците по чужди езици, които купуваме от английските или испанските университети, не са много евтини.

Учебникът по програмата "Призма" за подготве по испански на дъщеря ми тази година струваше 67 лева.
***
Но, като си е решила държавата всички останали проблеми, нека ДАНС да се занимава с авторите на учебници за средните училища у нас...
димка гочева
Последно за тази вечер, че много писах днес.
***
Като се е загрижило толкова много министерството за скъпотията на нашите учебници, някой да вземе да каже на госпожа министърката, че има конституционно право на законодателна инициатива.
И без това народните представители се шляят седмици наред.
Най-голямата парламентарна група да вземе да спретне едно законопроектче.
Вместо министърката да проявява милиционерски рефлекс и да насъсква ДАНС срещу авторите и издателите на учебници от издателства, на които имат зъб, да напишат една страница законопроект за освобождаване от ДДС на ВСИЧКИ издания от ВСИЧКИ наши издателства на учебници, учебни помагала, книги, речници и справочници, атласи, тетрадки и блокове за рисуване, гланцови блокчета и рисувателно-чертожни артикули - на всичко, което ползват нашите ученици, учители, преподаватели и студенти.
Всичко това да е без ДДС.
Само че, институцията, която трябва да свърши това, трябва да е заспалото в лятна дрямка Народно събрание, а не ДАНС.
димка гочева

3 comments:

Йордан Землян said...

Напълно споделям в политически аспект конкретиката на Вашия гняв. А що се отнася до просветната проблематика: аз най-общо мисля, че съпровождащо конкурентна реализация трябва определящо да бъде свободното взаимодействие между дарованието на учащ се и учителстващ.

Димка Гичева-Гочева said...

Съгласна съм, да. Преподаването е много трудна работа. Всеки учащ се – студент или ученик – е уникална личност. Трудно се хомогенизират групи и класове. Затова много често в университета най-трудно се спояват групи, в които има студенти с ярки индивидуалности с постижения още от гимназиите, от олимпиади или конкурси, или от най-добрите училища в страната. Случва се и да се сприятелят, и да станат наистина група със свой собствен живот, идеи и начинания, но по-често не се случва.

Йордан Землян said...

Слушал съм - по радиото, а и от мои познати, - че в Скандинавия (и най-вече Финландия, която се слави със своя образователен подход) индивидуалността на ученика/ студента не се толерира тъкмо заради обучението в екипна работа; и че там всичко се върти около цялостно осигуряване по отборни задачи, вместо, обратно, да бъдат задачите илюстрация от/ за към нечия образованост. Ала на мен тези два стила ми изглеждат като две крайности, който следва да се взаимопроникват. Вторият (нашият) случай, в своята успешност, изисква едно изтъкнато дарование, докато първият (техният) се обръща общо към заложбите, залага на сигурно. Едва ли обаче всички просвещаващи се българчета са деца-чудо, пък всички финландчета - технократчета. Губи се динамиката сдружаване - съперничество (състезателният принцип по обективно измерване).