Тази
книга е озаглавена
Антична
медицина. Въведение и колекция от извори
Автор е проф. Флориан Щегер, който преподава история, теория и етика на медицината, и ръководи едноименния институт в университета в Улм.
Превод от немски: Галина Гайдарова; редактор: доц. д-р Ирена Станкова
В книгата става дума не само за онзи времеви период, който обикновено се обозначава като
„античен“, предимно европейско-гръко-римския, но и за идващите от Междуречието, за древноегипетски и близкоизточни медицински знания и практики, за старозаветните и християнските
лекари и лечебни процедури, та чак до византийските и средновековните арабски
терапии и лечители.
Тази
книга не е традиционна история, нито е традиционен енциклопедичен справочник, в
който по азбучен ред да са подредени изложенията.
Може би
най-точното определение за нея е, че е „книга-карта“, книга, в която чрез
метода на картографирането са разчертани важни тематични полета с изчерпателно
изреждане на най-важните оригинални първоизточници, от които са станали
известни сведенията за миналото. Но също така почти към всяко изречение,
въвеждащо в една или друга тематична сфера, проф. Флориан Щегер в скоби е посочил
име на автор и годината на публикуването на някое от най-новите съвременни
изследвания. Има всичко: най-общо представяне и характеристика на най-важното
за медицината на определен хронотоп; първичните извори за него; вторичните
най-актуални интерпретации; библиография със стотици заглавия в обем от 27
страници (244-271
с.) Повече от 70 фигури, илюстрации, репродукции, снимки, някои от които на автора.
Книга-карта, книга-пътеводител.
В
първата тематична сфера става дума за медицината в най-древните цивилизации:
Месопотамия, Вавилон, Египет, засвидетелствана в папирусите на Еберс и Едуин Смит, в
папирус от Лувъра; в История на Херодот; в храмовите древноегипетски
изображения и др. Месопотамското лечителско изкуство е запазено на клинописни
текстове и косвено – в по-късни гръцки и латински източници.
Втората
тематична област е написаното в Библията по отношение на здравето и болестите,
леченията и лекарствата. Разбира се, в свещения текст на Стария и Новия Завет
няма и помен от какъвто и да било позитивизъм, а всичко е в теономна перспектива.
Третата тематична сфера е за медицината и философията, или по-точно за медицината според някои известни философи: в началото са първите гръцки физиолози, сиреч философстващите за природата; питагореецът Алкмеон от Кротон; теорията за хуморалната патология, изказана първо от Алкмеон и кулминирала при Хипократ – схващането, че здравето е резултат от съразмерността на четири основни течности в организма на човека, а болестите се появяват при преобладаването на една от тях. Тази тематика се проследява не само до Гален от Пергам и епикурееца Диоген от Еноанда, който остава без внимание в учебникарския канон, а стига чак до лекаря-философ в ислямската култура, най-отчетливо видим в колосалната интелектуална фигура на Авицена.
Следващите
тематични сфери са посветени на Хипократ и Хипократовия корпус, като са вписани
една в друга като концентрични кръгове – от най-общата проблематика за събирателния
образ на т. нар. „Хипократов автор“ и корпуса от трактати се преминава към
връзката между лекаря и пациента, към нормите на поведение в началото и в края
на живота на човека. Става дума за медицинско-философските възгледи на лечителите от тази школа
в светлината на култа към Асклепий; за авторитета на „Хипократовия автор“ през
епохата на Елинизма.
Следващите
тематични сфери разглеждат възприемането и развитието на гръцките медицински
идеи в Рим и специализираните медицински текстове през ранната Римска империя.
Представени са най-авторитетните автори от този период: Авъл Корнелий Целз;
Скрибоний Ларг; Педаний Диоскорид; Аретей от Кападокия; Руф ог Ефес; Соран от
Ефес; Квинт Серен; и накрая отново, но в друга оптика става дума за Гален от
Пергам.
Следващите
картографии са за гледната точка и ролята на пациента като субект, а не
само като претърпяващ, търпящ и понасящ (каквото е значението на думата
«пациент»); за
лекаря, за обучението и социалния статус на лекарите в Рим, докато е бил република
и по-сетне в Римската империя; за обществените, частните и военните лекари в
първите векове след Христа; за жените-лечителки.
В
главата за християнските лекари се анализират епиграфски и палеографски данни,
запазени върху надписи, в папируси, в разнородни литературни източници.
Големият проблем, който се очертава тук, е за медицината според християнската
теология.
Любопитно
е също така, че в книгата се отбелязва, макар и не с отделна глава,
възникването на ветеринарната медицина и появата на първите текстове за лечението
на животни (първоначално
най-вече на коне, защото без конница няма армия...)
Още по-любопитни са сведенията, изворите и
интерпретациите за т. нар. «немедицински групи»: масажисти, помощници,
фармацевти; за чудотворното лекуване.
В тематичния кръг за културно-научния трансфер през
Средновековието са скицирани основните посоки на развитието на сирийско-арабската
традиция и ролята на школите в Равена, Толедо и Салерно за съхраняването на
всичко ценно от медицинското знание на древните в латиноезичната Европа.
Последната тематична област е медицината във Византия,
като в нея са представени изворите, според които днес историците (на
философията) на медицината съдят за положението на лекарите във византийското (висше)
общество; за народната
медицина, за специализираното академично медицинско обучение и за болниците
в империята. Подчертава се, че появата на болницата като институция се случва
за първи път в човешката история във византийския хронотоп, като е неразривно
свързана с християнската етична заповед за любов към ближния, милосърдие и
грижа не само за болните, но и за бедните, сираците, бездомните, за всички
страдащи. Много
интересни, малко познати и почти неспоменавани другаде са медицинските византийски текстове,
накратко представени от автора на енциклопедичната книга-картография.
Освен богатата фактология и кратките точни характеризирания на схващанията
и практиките в изкуството за здравето през всички тези епохи, в книгата са
посочени и местата от текстове на лекари и/или философи, в които се засягат
вечни етични проблеми като аборта, отношението към смъртта и евтаназията.
С едно изречение: книгата е карта-пътеводител за
медицината и философията на медицината от Месопотамия и Древен Египет, през
Елада и Рим, до арабското, латино- и гръкоезичното Средновековие, като упътва
читателя към най-важните извори и най-новите им тълкувания.
Браво на преводачката Галина Гайдарова и на доц. д-р
Ирена Станкова, която е редактор и консултант на изданието на «Изток-Запад»!
No comments:
Post a Comment